2009-12-15

Brysselkap

I och med att Ryanair tar 330 spänn eller så för att checka in en 15-kilosväska får man numera nöja sig med de tio+ kilo man kan mygla in på planet i en kabinväska.

Tre 75.or med Liefmans Kriek, en lika stor Blå Chimay Grande Réserve + en till fast på magnumbutelj och en Corsendonk Pater även den på magnumflaska. Inte illa pinkat med dagens vikt- och vätskeregler.

Annars var sig Bryssel ganska likt fast i år hade jag betydligt bättre och centralare hotel, konstigt nog för samma pris som vi betalade förra året.
Ölcaféerna i centrala Bryssel kan ni lika bra som jag men i år var jag bl. a. inne på Notre Dame och drack en Westvleteren Twaalf till det facila priset av € 10. Utförligare uttalande om olika belgiska öl kommer framöver.
Och så var det det här med Glükriek. Jodå en pappmugg med varm för att inte säga het Timmermans Glükriek var jag tvungen att värma mig med på julmarknaden på den gamla marknadsplatsen tre minuters promenad väster om Börsen. Julmarknaderna i Bryssel går mycket mera ut på att äta och dricka och inte så mycket kransar och tomtar som hemma. En annan nyhet var att efter mitt besök förra året gick de flesta av männen i Bryssel i år klädda i svart rock. Snacka om modeorakel, rock on i dubbel bemärkelse!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hör av dig. Vi i Gröna stjärnans frihets front har ett jobb till dig.

Trickbrewer sa...

Skönt att du fick en mugg gluekriek i verklighten oxå, den smakade alldeles säkert en sisådär 300 ggr bättre en den variant som serverades på vinterölsträffen...