2008-12-02

Katastrofalt ölutbud i Oxelösund

I lördags var jag på Cupan i Oxelösund och såg och hörde Nationalteaterns Rockorkester, en nostalgitripp för mig och 749 andra som var med 1975. Ja i sanningens namn var det några neoproggare där också, men dem tittade vi lite överlägset på och kom med självsäkra uttalande, typ:-Jo, det var väl okey, men det var bra mycket bättre 1976!
Eller. -Kommer du ihåg toppenspelningen på Parken Zoo -75?Farbror Dageby och Nikke Ström, som såg ut att vara minst 100 år, men som for runt på scen som en påtänd 17-åring, var de enda som var kvar sen 70-talet, men övriga musiker var i sanningens namn bra mycket bättre nu än de som var med för trettio år sedan. Jag tror dessutom att Ulf Dageby fick med alla låtar förutom de från "Kåldolmar och Kalsipper". Vad har då det här att göra på en ölblogg undrar nu vän av ordning? Jo, som jag skriver i rubriken hade Cupan ett embarmligt uselt ölutbud. Norrlands Guld, Heiniken, Spendrups Mellanöl och så ölet som samtliga polisong- och mustaschprydda Oxelösundare av alla kön drack: Mariestad -detta helvetesöl med smak av söt grönsakssoppa som de flesta väljer när de ska dricka ett "finöl". Efter att ha hört mig för om de möjligen hade några andra öl ur Spendrups katalog gav jag upp och tillbringade kvällen drickandes Loka Citron.

8 kommentarer:

Kalle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kalle sa...

Roligt...
Jag har själv sett dem ett flertal gånger. Tycker ungefär samma som du, även om jag var för liten att minnas så mycket då de lirade "på riktigt"...

the original Jonas sa...

Lite kuriosa. Anders Melander var ju den som skrev alla "knarklåtar", men åtminstone på Bängen trålar finns en medkompositör. Hans Mosesson, och då undrar ni: Vem faan är det? Jo, ICA-Stig förståss!! Han var en av orginalmedlemmarna vid starten i Lund på 60-talet.

Putte sa...

Mariestad är ett gott finöl!

Per-Erik sa...

Det finns värre skandaler än så.
För ett år sedan var jag på en spelning med lars demian i självaste kunliga huvustaden på ett väl etablerat nöjesetablissemang.

Det enda dom serverade var Tuborg guld, och den smakade fan! Jag var inte den enda som undrade om det var fel på ölen eller om den verkligen skulle smaka såhär.

Lyckligtvis hade dom ett försvarbart romsortiment på stället, vilket räddade aftonen.

Hörde att dom tog in staropramen på flaska efteråt och lade ner tappen.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Lars Demian finns han fortfarande?!

the original Jonas sa...

Det är väl i och för sig snart femton år sen han släppte skivan "Man får vara glad att man inte är död", men jag tror att han fortfarande är glad.

Per-Erik sa...

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=129980909

Södra teatern den sjunde, nu på söndag altså.

Vad säger ni pågar, är det dags att förena nytta med nöje och gå dit eller?
Jag och Janna funderar på att gå dit, 260 spänn är lite mastigt.
Fast man betalar ju inte för sina nertankade skivor nuförtiden så man har kanske lite pengar över att betala för liveuppträdena istället.

Vilket kval!