2008-12-11

11 December Upptäcktsfärder i mitt kylskåp

Just nu befinner jag mig nere i Belgien för att lära bryggarna där ett och annat om bryggning. Så om du läser det här har jag inte hittat någon uppkoppling att liveblogga från.

Ja visst är det några flaskor lättöl som syns på bilden. 
Man måste ju få ihop några 33cl flaskor.

Ibland hittar man en öl längst inne i sin ölkyl som man inte kommer ihåg när man köpte eller om man har smakat det tidigare. Den här gången hittade jag en flaska porter under en trave suröl som dessutom var ekfatslagrad vid namnet Admiral Porter. 

Vacker skumkrona

Ölets bäst före var i oktober 2006 så ölet borde vara minst 4 år gammalt. -Spännande!! Ölet hade en vacker mörk rödbrun färg och en tjock skumkrona. Lika stor som min entusiasm var när jag hittade flaskan var min besvikelse när jag luktade på ölet. Julmust och en tråkig sumprunkig doft med stråk av brettisar och smaken var inte bättre. Så vad kan man lära av detta? Tja inte vet jag men jag hällde ut ölet i slasken. Nu finns det i alla fall lite mer plats för de nya öl som jag kommer att släpa med mig hem från Belgien.

1 kommentar:

Fredrik N sa...

Det var ju synd att den smakade räv nu för den var grym som färsk. Dock är kylskåpet imponerande. I mitt finns det bara en hylla med öl. Förvisso har jag hela källarförrådet fullt och typ 100 st hos min apäron och ett skåp till iköket och liote på köksgolvet och köksbordet men ändå respect, Oscar