2008-12-04

4 December, Innis & Gunn Island Cask

Innis & Gunn Island Cask Oak Aged Beer.

Detta öl är en mörkt kopparfärgad ale som lagrat en tid på Skottska ekfat, troligtvis från Islay. Enligt förpackningen, som för övrigt ser ut som en whiskeyförpackning i miniatyr, är denna öl framtagen för sverige. Eftersom den tidigare varianten blev en stor succé har tydligen några svenska vänner till Innis & Gunn bett om en upföljning.
Ölet i sig har en tydlig rökig karaktär som drar åt det tjäriga hållet. Ekfatstonerna är påfallande tydliga och bakom detta finns en liten söt karamellig maltighet. Smaken domineras att tjäriga ekfatstoner med en lätt syrlighet i eftersmaken. Det finns en lång whiskeyaktig (ekfat,tjära) eftersmak som sitter kvar länge i munnen. Jag tror att många whiskeyfreaks kommer tycka att detta öl är kanon. Själv stör jag mig på den syrliga tonen.

9 kommentarer:

Putte sa...

Personligen tycker jag att de flesta öl som är lagrade på whiskey fat smakar som om man hällt en "wirre" i ölen m.a.o äckligt, jag föredrar "wirren" på sidan om. Inte som en klassisk tonårsfylla, renat i folköl.

the original Jonas sa...

Är det en klon av förra årets version? Då tyckte jag först att den var riktigt bra, men efter några klunkar smakade det jäkligt mycket fimp

Per-Erik sa...

Man blir ju lite rädd när svenska folket fått uttala sig i ölfrågor.

Men jag förstår hur man tänkt, om man kan få en av tio whiskyälskande svenska män att köpa en flaska så är det himla många öl man får sålt.

Nej Innis&Gunn har aldrig varit en favorit för mig.

En kombo som funkar är Lagavulin och limfjordsporter, fast dom är båda rökiga från början.
Danskarna kan det där med experimentell ölbryggning, inte alla lyckas men några.

Fredrik N sa...

Käriga ?
Är det när man blir kär i en öl ?
Tycker att årets version är kanon och Islaysmaken slår inte över heller

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Hm, har stått och tvekat framför den där flaskan på Systemet. Frågan är om man inte ska ta och köpa sig en endå...

Kalle sa...

Käriga ? vart står det? Jar jag skrivt det? inte vad jag kan se....

the original Jonas sa...

Finn fem fel!
Ett fixat, fem kvar.

mvh magister Jonas

Kalle sa...

Magistern nu kan du rätta det nya felen. jag ska helt enkelt skärpa mig.. Eller så får vi skapa en språkvårdande instans som korr-läser allt jag har skrivit innan publisering :)

the original Jonas sa...

Skulle kunna skylla på att jag är yrkesskadad men sanningen är nog bara att jag gillar att retas.