2008-12-03

3:e december Nils Oscar Coffe Stout

Ölen doftar underbart av mjuka malttoner och välbryggt kaffe, rostat korn anas i bakgrunden. Kan helt enkelt inte sluta dofta på ölen.
Jag hävdar att mängden kaffe är väl avvägt.
En rejäl kaffesmak fyller munnen tilsammans med dom rostade malttonerna.
Men lyckligtvis finns det inga toner av kaffesump som annars är rätt vanligt i vissa kaffeöl. Detta problem är löst genom att någon klurig typ på NilsOscar hällt i färdigbryggd espresso i ölen i stället för malt kaffe som annars är vanligt.
Då slipper man både garvsyra och sumpsmakerna.
Ölen är fyllig, men inte sliskig.
Rostad men inte syrlig.
Alla vi hembryggare vet ju att om man öser på för mycket av mörka maltsorter så blir det lätt syrligt och kärvt.
Beskan kommer smygande lite sådär på slutet, tillsammans med kaffesmaken.



Helt klart 4+ av 5 möjliga, det svåra är att försöka förklara vad som skulle krävas för en fullpott på 5 poäng. Kanske krävs det lite mer än 6% alkohol för att få full poäng, jag vet faktiskt inte. Eller så är det den dåliga hinkabiliteten som omöjliggör en fullträff. Att dricka en liter eller två av denna ölen är nog inte möjligt.

En bit brun norsk getost på en skiva julknäckebröd passar bra som tillbehör.
I nödfall hade väl en tårta eller kladdig chokladbit också kunnat fungera.

4 kommentarer:

the original Jonas sa...

När jag först smakade Kaffestouten i oktober tyckte jag precis som du, ruskigt gott med en härlig mild kaffesmak. När jag vid senaste styrelsemötet bjöd på samma öl från samma batch kände jag en tydlig sumplukt och även en mindre sumpsmak. Klarar den inte mer än någon månads lagring? Den klurige typen på N-O är Palle, gammal Årets Hembryggare och fd SHBF-ordförande.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Oj, jag undrar hur länge Palle fick slita vid espressomaskinen?

the original Jonas sa...

Bra länge, det är en kopp espresso/flaska, så det var ett jäkla bryggande och hällande för att fylla 15 000 flaskor! :-)

Kalle sa...

Ahhhh, den vill jag prova!