2008-12-12

12:e december

I kväll är det den traditionella lussevakekvällen, men det verkar som den yngre generationen har låtit den traditionen dö ut. På den tiden jag själv aktivt deltog har jag för mig att det ofta dracks Starkbock som jag tror var ett ljust lageröl med medelbeska. Julöl var då något som jag hade inte hade så stor koll på men med åren har den kunskapen ökat.

Det finns två anledningar till att jag öppnar en N-O Kalasjulöl idag.
Dels för att det är en riktigt bra julöl som med sin lätt rostade maltsmak och beska humlemix där cascade men även fuggles märks, passar perfekt till revbenspjällen, prinskorven och köttbullarna på julbordet. Det är också ett av få julöl som förutom det också passar till sillen.
Dels för att den är framtagen av Horst Fritze som är mannen som lärde mig att brygga öl. En lördag i november 1999 kom Horst ut till det nybildade Bergshammars Ångbryggerisällskap för att lära ut hur man bryggde helmaltsöl. Stämmningen och förväntningarna var ungefär som på julafton, ni vet då man fortfarande trodde på tomten, så när Horst bjöd på både sin egen hembrygda öl samt av N-O:s olika sorter var det som om något brast hos de flesta av deltagarna. Det halades fram flaskor och burkar av alla slag och snart hade fyllan slagit till ordentligt. Förutom Horst var vi två stycken som höll oss nyktra för att faktiskt lära oss något om ölbryggning, nästa gång var det ju vi som själva skulle brygga öl. Höjdpunkten för de flesta var när en av deltagarna vinglade hem, men hamnade på fel gård och kom tillbaka med en petflaska fylld med brännvin glatt ropandes: Nu kan vi sätta igång på allvar, för att fem minuter senare somna på en stol utanför bryggeriet. För att göra en lång historia kort var det många hustrur som var ordentligt förbannade den kvällen. Men som sagt var vi två som hade antecknat och följt med när Horst visade oss hur man med hjälp av vatten, malt, humle och jäst kunde få fram ett riktigt bra öl, så Ångbryggerisällskapet kunde därefter under några år brygga tusentals liter god lageröl.
Vad inte många vet är att SHBF har receptet till prototypen till Kalasölet. "Festbier 166" tog en bronsmedalj på SM -96 men det receptet finns av någon anledning inte publicerat i receptdatabasen.

1 kommentar:

Per-Erik sa...

Jag tror jag har en väldans massa inscannade gamla vinnarrecept sedan bokprojektet.
Ska se om jag hittar något och kan knappa in det i databasen.