2008-12-06

6:e december

Eftersom det idag är 89 år sedan som Republiken Irland utropades som självständig stat dricker jag idag, 6:e december, en irländsk stout. Dock väljer jag inte det stora utlandsägda bryggeriet utan väljer det lilla Carlow Brewing Company som brygger vad som många anser som "världens bästa stout". En stout som enligt äldre irländare smakar som "stout smakade förr". Doft av både rostad malt och bränt korn och dessutom en härlig lakritston. Samma smaker kommer igen när du tar den första klunken och bara njuter. Du känner en viss maltsötma som övergår i en torr humlebesk eftersmak. Trots den blygsamma alkoholhalten på 4,3% har O'hara's celtic stout en anmärkningsvärd stor kropp och platsar definitivt på min "komersiella tioitoppöllista".

2 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Snygg flaska, den skulle man gärna smaka på. Alltså inte flaskan utan ölet ;)

the original Jonas sa...

Jag letade efter den när jag var i Irland, men hittade den inte förränn ute på flygplatsen. Såldes i tre-pack tillsammans med en red ale och en vanlig irish ale. Bra kvalitet på alla tre.