2008-12-18

18 december

Idag dricker jag en öl för världens tuffaste gitarrist.


Keith Richards fyller 65 år i dag och att han har uppnått pensionsåldern måste nog ses som ett mindre mirakel med tanke på det liv han har levt och kanske fortfarande lever. Frågan är vilken öl som skulle passa Keith, det måste vara en öl med mycket smaker, och mycket alkohol för att kunna konkurera med whisky och andra substanser han tryckt i sig genom åren. Eftersom Keith från början kommer från Kent tänkte jag först välja "Kentish Ale" av något slag, men till slut valde jag istället Brewdogs värsting, Paradox Islay.

Färgen är kolsvart, skummet är ljust ljusbrunt, i doften finns rök och torv och definitivt Islay-whisky. Smaken är torr med alkoholtoner, rök, torv och sötlakrits. Eftersmaken är helt enkelt Ardbeg, det känns ungefär som om du druckit "a wee dram."Ett betydligt tuffare och manligare alternativ än Innis & Gunns sötare whiskyfatslagrade öl. Att den håller 10% alkohol tilltalar säkert Keith och att den kostar sina modiga 60 bagare behöver han knappast bry sig om.Och du, drick den vid minst 16 grader, eller gärna rumstempererad. (Okey Fredrik?)

4 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Menar du inte "världens tuffaste mumie"?

Kalle sa...

HAAHHA

Fredrik N sa...

"Drick den vid max 16 grader eller gärna rumstempererad"

Har Jonas köpt så mycket öl att han inte har råd att ha värme på inomhus eller är jag helr körd på svenska ?

the original Jonas sa...

Aha! Jag har äntligen kommit på hur vi ska locka fram Fredrik till bloggen ;)
Det är väl helt enkelt så att jag som umgås med tonåringar hela dagarna tar över deras språkbruk, men för att även de äldre (hur gammal är Fredrik?)ska förstå får jag göra en mindre justering i min i övrigt nästan perfekta text. :-)