2008-12-23

23 december

"Dan före dopparedan"

I dag är det dags att klä granen, köpa och slå in de sista julklapparna, koka skinkan och sylta syltan, mala senapen och luta lutfisken. Dessutom måste jag prova en massa goda öl för att komma fram till vilken som ska få äran att avsluta min del i årets julkalender.
Ett tag var jag inne på att välja en fransk Bière de garde eller en holländsk La Trappe, för att minnas att det idag är 120 år sedan Vincent van Gogh skar av sig sitt vänstra öra. Även om Vincent var holländare var det i Frankrike han målade de mest kända av sina alster, men eftersom både fransk och holländsk öl lyste med sin frånvaro i det annars välfyllda kylrummet på Norra Hålets Bryggeri fick jag hålla till godo med vad som fanns.
Efter att ha tagit mig igenom några av de mängder av referensöl som ligger och skräpar i kylrummet beslöt jag mig till slut för att välja ett av mina egna alster.
Till sist kom jag fram till att det måste bli Spiflicate Stout, just den Imperial Stout som jag tog hem guldmedaljen med i klassen starka specialöl på SM senast."En stout svart som natten med ett snyggt brunt skum. Doften präglas av mjukt rostade och chokladiga toner. Ölet har en rund, fyllig och fruktig kropp som tillsammans med en värmande alkohol gör den till en perfekt avslutning på måltiden."
Även om jag håller med om vartenda ord är de inte mina, utan domarnas motivering. En av de fyra domarna var för övrigt "Bryggaren från förorten" P. Lekberg, och här visar han att han inte bara kan skriva blogginlägg på prosa, utan även klarar av att utrycka sig med poesi.
Passar perfekt till en god bit choklad eller två och vill du själv prova hur den smakar så finns receptet i senaste numret av tidningen Hembryggaren.

2 kommentarer:

Kalle sa...

Bra där Jonas!
Att våga visa ditt egna öl!!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ser gott ut!