2008-12-08

Abbeye de kocks fyller förråden inför kommande år!

. Efter att bryggmästaren äntligen fått tid att sitta ned och fundera kring ett vinnande Super-saision recept. bryggdes då till slut Abbeye de kocks första saision någonsin, att det blev en super-saision förvånar troligtvis ingen som känner till vår bryggmästares bryggstil. Vi misstänker redan nu att gestapomannen kommer ha invändningar mot receptet, men som vanligt bryr vi oss inte allt för mycket! Hur som helst nedan är receptet:

OG: 1068 FG: förhoppningsvis lågt IBU 34 20 liter

Malt
Pilsner malt: 5,1 Kg
Munchner: 0,5 kg
vetemalt 0,3 kg
socker 5,5 kg

Humle
Bittergiva
Hallertauler 65 gr 60 min
EKG 15 gr 2 min

Kryddor:
lite krossad korriander
en halv stjärnanis
Det gula på en apelsin.

Om du är nyfiken att smaka kommer den med största sannorlikhet att påträffas då Uppsala förvandlas till bryssel för en dag!

10 kommentarer:

the original Jonas sa...

Super Saison? Imperial Saison låter väl häftigare!? Tror nästan jag ska brygga en..........

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Vilken jäst har du använt?

Per-Erik sa...

Förhoppninsvis har han använt en saisonjäst :-)

Det är väldigt djärv att ha i hälften socker.
Den måste ju bli "sockersur" av det.

Gestapomannen fnyser hälsande att inte ens en gniden fabrikör med mål att sälja alkoläsk till fjortisar skulle kunna kalla denna häxbryggd öl!

Kalle sa...

Fransk saison....kommer inte ihåg nr.
Gestapomannen ska få en flarra!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

3711, en trevlig bekantskap :D

the original Jonas sa...

Fransk Saison? Jaha, då var den diskvalificerad från deltagande på Belgoträffen.

Kalle sa...

Jag har inte läst någonstans att jag måste använda Belgisk saison jäst. Jag hoppas dock att du bara använder belgiskmalt när du dina belgare...

the original Jonas sa...

Självklart, annars är det fusk.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Själv har jag tänkt att ta det belgiskaäkthetskonceptet ett steg längre. Från och med torsdag åker FGPB till Belgien för att brygga sitt öl på plats, allt för att uppnå den rätta autentiska typriktigheten.

Per-Erik sa...

Man kanske ska ställa upp med en IPA gjord på malt från dingerman på belgoträffen?