2008-12-17

17:e De koninck 1833



När kapsylen knäcks stiger direkt en söt blommig honungsdoft rakt upp i näsan.
Åtminstonde mitt exemplar verkligen exploderar av honungsdoft.
Smaken då?
Massor av blommiga härliga fenoler.
Den här måste vara stark för att packa ner så mycket doft och smak tänker man men inte alls, 5% är nästan lättöl på den belgiska ölskalan.
Det går att ana lite humle i eftersmaken efterhand som fenolerna lägger sig.
Underbart! Fast sen så jäses ju ölen mellan 25-27 grader också, precis som vi belgotomtar vill ha våra julklappar.

Varför skriver jag om denna ölen då?
Jo det är så mycket bättre öl du får för 3,80 kronor mer än en carlsberg hof.
Om jag inte har helt fel så finns den nog på de flesta bolag.
Det känns onödigt att åka till Belgien när vi har så pass bra och billig belgisk öl hemma. Ok då jag är rätt så avis på er som var i belgien.

5 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

"Massor av blommiga härliga fenoler." -Är det här samma Per-Erik som jag känner?!?!

the original Jonas sa...

En Belgientripp kan vara trist och tråkig och...och...alldeles underbar!

Kalle sa...

Gestapomannen är inlåst och vår vän Per-Erik vågar säga vad han tycker....UNDERBART!

Per-Erik sa...

Vänta bara, jag har hört gestapomannen mumla att denna blogg ser mer ut som en annonskampanj av en kylskåpsförsäljare än en korrekt utformad ölblogg.

Men jag kan ju ha uppfattat honom fel, det har hänt förr och det kommer hända igen.

Supersaison. pfff vicken ide, vad är nästa påhitt?
Imperial svagdricka?

Fredrik N sa...

Imperial Mild är fortfarande det bästa förslaget nånsin.