2008-12-16

Bättre än Stouterik

Efter några dagar med belgisk öl var det läge att brygga något mörkt och beskt på Norra Hålets Bryggeri. Inspirerad av den Belgiska huvudstaden kallar jag den Brysselstout, även om smaken snarare är Cork och Carlow än Sint-Pieters-Leeuw eller för den delen Dublin. Sagt och gjort så drog jag igång en kvällsbryggning med start klockan 16.Till 17 liter använde jag:

2250g pilsnermalt
185g chokladmalt
150g rostat korn
140g munchenermalt
100g caramunchenermalt
125g krossat vete, förklistrat

Whitbread Golden Variety 15,5g i 60 min i bryggverket klockan 19.10
Fuggles 25g i 15 min i bryggverket klockan 19.55
Kokslut klockan 20.10. Sedan återstår kylning och disk/städning, beräknas vara klart till klockan 21, men av någon anledning tog det ända till 21.30 innan jag var klar. (edit)
Det bör bli ett OG på 1042 och ett BU på 37
Jästen är London Aleslurry.Om två veckor är det dags att börja smaka.


5 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Det är onekligen en av BM stora fördelar att det går så snabbt att brygga.

Kalle sa...

Roligt. Du vet att jag som arrangör av de roliga resan önskar smaka ett öl som på något vis har blivt tillägnade tripen...

the original Jonas sa...

Självklart, det är bara att knacka på dörren så släpps du in för en visning av bryggeriet med smakprov. ;-)

Kalle sa...

Ahha, jag är ju nummera van att köra bil till diverse bryggerier så det är inga problem..;)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Och jag är jättevan att bli runt skjutsad till diverse bryggerier, så jag följer gärna med.