2008-12-30

Brysselstouten klar för provsmakning

Efter tio dagar på jäsning i 21 grader och 4 dagars kallagring är det dags att smaka på min snabba tvåveckorsstout.

Djupsvart färg med en ljusbeige skumkrona. Choklad, tobak och rostad malt i aromen, som också kommer tillbaka i smaken tillsammans med kaffe, sötlakrits och en liten syrlighet från det rostade kornet. Medium till liten kropp (fg08) och en torr eftersmak med lite för lite beska avslutar det hela.
Ryktet säger att på St James’s Gate Brewery tar det tre dagar från inmäskning tills den färdiga stouten i tank- eller lastbil rullar ut på Dublins gator, själv är jag jäkligt nöjd med fjorton dagar från inmäskning till provsmakning.

2 kommentarer:

Per-Erik sa...

Ser bra ut.
Jag har provsmakat stouten vi gjorde på skansen och den är himla fin.
Jag kan komma på två anledningar:

1 Jag var inte ensam bryggmästare och hade inget med malt och humlekompositionen att göra.
2 Järngryta över glödbädd gjorde jobbet.

Är rädd att det är 1 som är anledningen.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Värst vad du har blivit ödmjuk P-E ;-)