2008-12-13

13 DECEMBER Oud Beersel

Idag sitter jag i belgien och ska nu i vag till Oud Beersel for att testa ol.

Nu kanske ni tycker att detta inlägg var i det kortaste laget, vilket också stämmer. Efter ett antal turer hit och dit, blev min tid framför datorn synnerligen begränsad. Så i stället skriver jag detta inlägg nu i stället. Jag hade tänkt att detta skulle bli ett reportage som beskriver både öl och bryggeri. Som sagt var, vi åkte iväg till en söder förort till Brussel där det gamla Lambikbryggeriet Oud Beersel ligger. Vid ankomsten dit blev vi möte av Verner och Gert som visade oss runt i det gamla bryggeriet. Som efter att hälsomyndigheterna hade varit på besök, nu endast används som lagringslokal för mognande av lambik samt som museum. Ölen bryggs med det egna receptet hos Frank Boon och skickas sedan med tankbil till Oud beersel där det läggs på kastanjefat.

Själva ölen då?
Basen för samtliga av bryggeriets öl är en lambik. När den blandas med yngre sorter och får carboniseras blir deras Oud Gueze. som just nu går att köpa på systembolaget. När de blandar sitt öl med körsbär har vi deras Oud Kriek.


Oud beersels oud Gueze är en väldigt välbalanserad och mycket drickbar gueze där andra smaker än syran får stort spelutrymme, vilket gör att det är ett otroligt bra öl att starta med för den oerfarne gueze drickaren. Men även för oss erfarna är detta ett öl som förtjänar att testas och njuta av. jag avslutar som bryggmästaren uttryckde det hela: "det är lätt att göra en sur gueze, men det krävs kunskap för att göra en som inte bara är sur.....

1 kommentar:

Per-Erik sa...

Inte en chans att det slår en dag på skansen!