2010-12-12

Lucka nummer tolv

Eftersom vi är det enda rockn' roll-bryggeriet i alla fall på den här bloggen fortsätter vi i musikens tecken.

Idag är det 95 år sedan Frank Sinatra föddes i Hoboken, New Jersey. Frankie boy var i och för sig ingen rocker speciellt inte i slutet av sitt liv då han stödde både Richard Nixon och Ronald Reagan, men hans umgänge med personer som Bugsy Siegel, Meyer Lansky, Sam Giancana, Dean Martin och John F Kennedy gör att det ändå känns lite rockn' roll över honom.

Hur sjutton ska han få det här att på ett hyggligt sätt glida över på ett bra öl tänker nu alla Homebrewerblogg-läsare? Jo, jag väljer ett öl som precis som "Ol' Blueyes" skulle kunna vara helt dött. Thomas Hardys Ale från 2004

Eftersom jag inte får över några bilder från min nya kamera lånar jag en från Oskar.

Men, trots att det har följt med i flera flyttar och tillbringat en het sommar uppe på ett loft kan man säga att det här ölet är i högsta grad levande! Denna Barley Wine är mycket bra, minst sagt.

När jag öppnar flaskan och häller upp det i glaset noterar jag att det inte är mycket kolsyra kvar, så något skum att tala om blir det inte i glaset, men en härlig gyllenrödbrun färg blir det i alla fall. Men trots allt är doft och smak betydligt viktigare än utseendet och även här bli jag definitivt inte besviken: I doften finns massor av russin och annan torkad frukt, karamell och engelsk julkaka. Ett öl som åtminstone jag kan sitta och dofta på länge. Smaken då? Jo den gör mig inte heller besviken, karamell, kola, rostad malt, torkade frukter och trä, sött och fylligt, supersmarrigt kan man säga!

Under tiden som man njuter av Thomas Hardys Ale passar det att lyssna på det här: http://www.youtube.com/watch?v=5C5twY6f-rU

1 kommentar:

Trickbrewer sa...

Jamensådärja nu plockade han ivarjefall fram en öl som passar stilen, dvs rock´n roll! Denna öl rockar fett...

Vem vet kanske dags att inför rock´n rollöl under övriga spec....?!