2010-12-08

Lucka nummer åtta

Idag för 30 år sen hände något inom rockn' rollvärlden som inte är värt att firas men som vi ändå minns.
John Lennon sköts till döds utanför sitt hus i New York City. Vad han har betytt och fortfarande betyder för rock-musiken behöver väl knappast sägas men för att knyta ihop det till öl får vi ta oss till hans hemstad Liverpool.
Som alla fanatiska Homebrewer bloggläsare vet har jag tidigare skrivit om öl och pubar i denna trevliga stad och för att minnas John Lennon tar vi oss i kväll till "The Baltic Fleet", en traditionell engelsk pub på alla sätt och vis men även stadens enda bryggpub, belägen nere i Wapping-området i Liverpools hamn, en kort promenad från muséumet "The Beatles experience".
Där dricker vi en Wapping Summer Ale på cask förstås och lyssnar på:http://www.youtube.com/watch?v=WUCbZhIfQbA
Egentligen ingen vinteröl utan snarare en perfekt sommaröl med en fruktig doft med lite citron och nyklippt gräs. Smaken, med lite sträv grapefrukt och exotiska frukter avslutas med en beska som nog kunde vara större. Dessutom lär puben/bryggeriet nu ha en stout som inte går av för hackor, vem blir först att smaka den?

4 kommentarer:

Trickbrewer sa...

Hmmm det verkar som att NHB´s bryggare snöat in mer på rocktemat än på ölprovandet... för att komma dragande med en sommarale mitt i smällkalla vintern duger föga för kräsna läsare... Nä fram med nått rejält till nästa pass så vi slipper läsa om småfjolliga nödlösningar...

Blir det inte bot å bättring kanske det blir a jolly wopping spank den 18:e...

Putte sa...

Trickbrewer, du ska vara snäll mot Jonas, han börjar bli gammal och sentimental och dessutom nedlusad av SHBF jobb så han gör så gott han kan, låt gubben leva på gamla minnen! Å andra sidan é inte ni typ jämngamla? Så redovisa era rullatoröl "one by one" o nu ångrar jag mig att jag inte anmälde mig till adventskalendern men jag anmäler mig härmed som gnällspik!

the original Jonas sa...

Ujujuj Pricktrouwer, det här är ingenting mot min nästa lucka...

Trickbrewer sa...

Små gällspikspojkvaskrar tar vi föga notis om...