2010-12-07

Lucka 7

Så var det då dags att ta en smak av den julöl som för många symboliserar kommerciell julöl nämnligen Jämtlands julöl. Efter att ha bytt bryggverk sjajsade ölet ur ordentligt men efter att ÅBB´s bryggmästare kontaktade David Jones på JB och påpekade dess ohemula överbeska har ölet tagit sig år från år för att nu faktiskt börja likna svunna tiders Jämtländska högtidsöl.


Jag tycker fortfarande att det var bättre förr men jag misstänker att det helt enkelt är influenser av nyare oh frächare julöl som grumlar mitt minne av den f.d. ultimata julölen.


Doften är knäckigt chokladig med lite för stickig alkohol för att vara bra och vän av humle undrar var den jämtländsk humlepåsen tagit vägen...kan det månne vara så att storsjöodjuret, ja då menar jag inte jättemasken på ekkliketten utan det verkliga odjuret cryptosporidium, som slukat aromen i humlen?! Smaken är precis som doften med den skillnaden att en markant och trevligt balanserande beska lyfter knäckchokladen. Tyvärr saknas dimensionen humlesmak vilken troligen gått hädan precis som aromen...


Men på det stora hela får ölet ett bra betyg då det kommer att fungera alldeles utmärkt till skinkan, de griljerade spjällen och hackekorven. Till ålen går den dock inte för nån ål ska här djävlarimig inte ätas!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra att du skippar den Röd/svartlistade? ålen som den sanna fiskevän jag vet du är! Är det ok om man tar en lite (ÅL)borg till julbordet?

Trickbrewer sa...

Ålborg passerar nÅLsögat så det är helt ok eller t.o.m. rekomendabelt att förtära en sådan!