2009-07-23

Vad kan man göra en regnig semesterdag?

Brygga öl så klart!

Sagt och gjort, att det är mitt i rötmånaden ger jag blanka fanken i, här ska bryggas gott öl på Norra Hålets Bryggeri!


Eftersom jag vet att det kommer att frågas efter öl när jobbet börjar igen i slutet av augusti så är det lika bra att brygga något som går hem hos den stora allmänheten. Inspirerad av Pragresan blir det en Tjeckopils av något slag. Malt- och humleförrådsansvarige Malte Humlefjord beklagar att förråden inte är ordentligt välfyllda så här i sommartid så receptet får anpassas till det.
Recept enligt följande till 23 liter god öl:
  • 3500g Pilsnermalt
  • 950g Munchenermalt
  • 450g mörk Karamellmalt

Mäskar i 90 minuter vid 68 grader, och mäskar ut 10 minuter vid 77 grader. Det är bara till SM som jag orkar hålla på och dekoktionsmäska, jo det går att göra det med Braumeistern.

Kokar sammanlagt 90 minuter.

  • 70 gram Tettnanger (3,2%) i 60 min
  • 34 gram Hersbrucker (2,9%) och några gram Protafloc i 15 minuter
  • 43 gram Saaz (2,1%) i 1 minut

Ibu bör väl hamna runt 33 eller så och Og på 1050.

Kyler ner vörten till 12 grader och har i ett par påsar av den hydrerade belgiska torrlagerjästen som jag tror är samma som Saflager 34/70, som från början ska vara en Tjeckisk lagerjäst. Sedan är det bara att se till att jästen får tillräckligt med syre att jobba med så ska det bli en bra "mespilsner".

Efter fyra fem timmar börjar det att jäsa på fint i tio graders värme och det får det göra i fem, sex veckor innan det är dags att tappa det mesta på fat och resten på flaskor.

Namnet på ölen? Funderar på att döpa den till Vorsilska 6.

6 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Akvariepump i all ära men borrmaskin är bra mycket ballare ;)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Är det så att du jäser och sen lagrar i samma temperatur?

the original Jonas sa...

Nej, efter ett par veckor börjar jag att sänka tempen så den efter några dagar hamnar på 0 - 2 grader.

Skruvdragaren med färgomröraren funkar jäkligt bra!

Trickbrewer sa...

Hmm skruvdragare har tydligen oanade användningsområden...kanske den kan fixa en dragnagel oxå?

Namnet skulle oxå kunna bli Vårsliskig 6:a eller 14 storstark om dagen gör underverk för magen!

Putte sa...

Måste det vara en skida av märket Völkl som involveras i bryggningen eller funkar mina gamla Fischer eller Rossignol oxå?

Trickbrewer sa...

Som mäskroder funkar väl vilken skiddjäkel som helst bara det inte står Carlsberg på den!