2008-09-10

Vinnaren

Allt blir Ringwood

I förhandsspekulationerna om vilket öl som ska ta hem det prestigefyllda höstölsguldet har nu en ny kandidat dykt upp. Bryggarbröderna Andersson meddelar att man kommer att ställa upp med en Scottish export ale. Brygden kommer att heta Haggis Haggans 80 Shilling. Som alla vet har bröderna svårt att brygga svaga brygder och man var tvungna att anstränga sig ordentligt för att hamna under 1050 gränsen för stilen.

Receptet i korthet:

Paleale                     4kg
Caramel                0,3kg
Chocolate              0,1kg
Rosted Barley    0,04kg

OG 1050
FG -
BU 23

60 min EKG 30g
20min  Fuggle 25g
5min Fuggle 20g




8 kommentarer:

the original Jonas sa...

Har man kort om tid så är man så illa tvungen att brygga svagt ;-)
Min Bemused Barley bryggde jag för ett år sen men jag har inte vågat smaka på den än......
Så därför bryggde jag också Kroužek Les (Swetly Lezak). Den står på andra veckan nu och peppar, peppar den ser ut att arta sig bra.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ja, för några andra anledningar att brygga svagt har jag svårt att tänka mig.

Kalle sa...

Att brygga svagt är som att gråta när man bryter benet, ett tecken på mesighet!

Putte sa...

Er så kallade vinnare kan ni hälla ut, mina vinnare bryggs i helgen, alla vet ju att Rågsveds BB behärskar detta med att brygga svagisar, återkommer med vad det blir. Inte utan att jag undrar om 40g rostat korn gör något till eller ifrån i ert recept.
Må bästa bryggd vinna (man kanske skulle muta ett x antal polare att komma o rösta).

Kalle sa...

Brygg en mild som är lika bra som sist så lovar jag dig en röst.

the original Jonas sa...

Dessutom har jag en Imperial Märzen och en Bragott (vågar man kalla den Bra Gott??) Frågan är bara vilken som ska få följa med till Tjockholm, fast det är klart, åker jag bil kan det bli alla fyra.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Putte -Klart att du vinner om vi häller ut vårt öl.

Jonas -Klart du ska åka bil.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Det rostade kornet är främst till för att ge ölet en vacker rödaktig färg.