2008-09-26

kalibrera din hydrometer

När jag bryggde sist passade jag på att kalibrera min hydrometer. Till min stora förvåning upptäckte jag att den visade 1,004 istället för 1,000 i 20° vatten. Min första tanke var att bara dra bort 0,004 på alla mätningar, men sen tänkte jag lite till och beslöt mig att undersöka saken närmare. 


Jag kokade upp en sockerlösning på 1,080 ( 1 liter vatten och 208 g socker ) och kylde av till 20° och nu visade hydrometern 1,076. Sen spädde jag lösningen med lika mycket vatten 4ggr och gjorde nya mätningar vid varje ny spädning. Resultatet syns i diagrammet. Den gröna kurvan visar vad hydrometern borde ha visat och den röda vad den faktiskt visade.

Lärdomar att dra av det här är att det inte räcker med att kalibrera sin hydrometer med 20° vatten. Om jag kalibrerar FG och OG mätningarna på min starka saison så stiger alkoholstyrkan med nästan en hel procent. Fast vad som är viktigare att tänka på är att en felaktigt mätning påverkar humleutbytet.


 

3 kommentarer:

Per-Erik sa...

Mycket intressant, jag har noterat att blasket som kommer ut i slutet av lakningen kanske ligget på runt 1005-1010 enligt öchlemetern då bör vara värt besväret att hälla i den gemensamma vörten som kanske ligger på 1045, kanske är det inte så...

Jag har också noterat att det försvinner socker från det att man har lakat och börjar koka. Då mäter jag OG och temperaturkompenserar och gör en preliminär beräkning av utbytet och vad OG ska hamna på så jag ligger inom ramen för öltypen.

När jag sedan mäter igen när ölen är kyld och hälld på jäskärlet så brukar jag få något sämre utbyte. Någonstans på vägen har det försvunnit socker.
Det har jag alltid skyllt på humlen och felavläsning och felaktig temperaturkompensering, men nu har jag en sak till att skylla på!

the original Jonas sa...

Hmmmmm, du kalibrerade alltså din hydrometer med Stockholmsvatten!! Självklart kommer den då att visa fel beroende på alla konstigheter ni har i vattnet. För att inte få i mig en massa farliga konstigheter dricker jag själv bara öl nör jag besöker kungliga huvudstaden :-)

Anonym sa...

Visst kan salter och annat i vattnet påverka hydrometern, men det borde i så fall behövas ganska mycket. Kolla på rapporten från vattenverket vad de anger under TDS/Totally Dissolved Solids eller liknande. För att påverka hydrometern 1 grad Öchsle så behövs ca. 1000 ppm.