2008-09-19

FGPB presenterar Black Magic

Mummms

Senaste tillskottet i FGPB sortiment presenterades tidigare i veckan. Black Magic är en Impstout som först var tänkt att delta på höstölsträffen men efter en mer eller mindre nybörjartabbe kom alla tävlingsplaner på skam. Kylslingan hade placerats för nära Braumeisterns termostat och innan misstaget uppdagats hade Ringwoodjästen gått en varm död tillmötes. Ölet fick istället jäsas med Safale us-05. Enligt bryggmästaren O Andersson som provsmakat brygden en vecka gamalt, har ölet en mycket stor potential att bli riktigt bra och kommer med stor sannolikhet att representera bryggeriet vid SM 2009

Pale ale malt    4,5kg
Cara Aroma      0,6kg
Pilsner malt      0,5kg
Rostat korn       0,5kg
Chokladmalt     0,25kg
Mörk Sirap       0,5kg
Socker                0,8

Chinook 28gr 40min
Perle 20gr 20min
EKG 15gr 5min

BU 53
FG 1022
Alk% 8,1

7 kommentarer:

Kalle sa...

Smarrig, ja visst!

Anonym sa...

Ser gott ut!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag kommer att ta med mig några flaskor till Uppsalas höstölsträff om det är någon vill smaka.

Putte sa...

När är UHB's träff?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Helgen efter höstölsträffen. Se det här som en inbjudan :-)

the original Jonas sa...

Innebär det här att du utmanar mig i kampen om guldet i starka specialöl? Jag har några flaskor kvar av Spiflicate årgång 06 och massor av en något modifierad 07:a. Frågan är vilken som ska lämnas in till SM? Visst ja, jag har några gamla Barleys också.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ja det är nog bäst att du noga överväger vilket öl du ska lämna in......