2008-09-06

Rågsveds Bryggmästare på studieresa


Sommarens studieresa gick till Belgien för att försöka bringa in lite mer kunskap i den minst sagt snåriga belgiska öl djungelen. Det visade sig dock snabbt att det hade lönat sig att göra lite mer förarbete innan resan. Väl på plats blev första stopp, St. Augustin som visade sig varken hade butik eller andra besöksvänligheter.

Så bryggmästaren drog vidare till Rodenbach som visade sig vara lika svår tillgängligt med endast guidade turer på bestämmda tider och eftersom nästa tur var 2 timmar bort valde bryggmästaren åter att dra vidare för att söka lyckan.

De Dolle visade sig var lika dött som allting annat hittills, var är alla belgare???? En i sällskapet envisades med att tjata om att hon ville se kusten så nästa stopp blev Middelkerke vid kusten och tillvår förvåning hade vi nu hittat alla belgare, att alla belgare hade semester samtidigt var i alla fall en nyhet för bryggmästaren. Efter en snabb öl på strand promenaden bar det så vidare till Abdij Sint-Sixtus / Westfleteren och munkar kan man lita på, de tar inte semester. På kafeet In de Vrede kostar ett glas Westfleteren 12, 4 euro, vad kostar den på Monks? Bryggmästarens favorit blev dock Westfleteren 8 som var en mkt mer balanserad öl. Åter till hotellet i Antwerpen.
Dagen efter börjar det bära det vidare med stopp på Westmalle, lika stängt som allting annat förutom kafeet. Så snabbt vidare till Achel som visade sig vara en riktig guldgruva. Deras shop innehåller det mesta man kan tänka sig av belgisk/hollänsk öl och andra varor. Efter att ha plockat på sig en eller två backar "gott o blandat" (per skalle) bestämmer sig sällskapet att vända hemåt i stället för mot Bamberg som var grundtanken men en Mitsubishi Galant pallar inte hur mkt last som helst.
Sens moral: kolla med bryggerierna vilka besöksmöjligheter de har INNAN du reser dit på vinst och förlust. Men en tysk middag med bratwurst, persilje potatis, sauerkraut och lämpliga drycker fungerar ganska bra också.

15 kommentarer:

Putte sa...

Hur fan redigerar jag detta inlägg så bilderna hamnar rätt????????????????

the original Jonas sa...

Det är bara att erkänna att den belgiska ölkartan även för mig innehåller stora vita fläckar ;-)

the original Jonas sa...

Ser att du lyckades få bort de flesta vita fläckarna till slut :-)
Var Belgienresan bara en avstickare från Tysklandssemestern eller hur många dgr var du där?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Nu blev jag mycket sugen på att åka till Belgien. Låter som en trevlig resa trots allt :D

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Fan Putte hur mycket öl drack du egentligen?
Var tvungen att skärmdumpa dina bilder och lägga upp de på nytt för att få lite ordning ;-) Hoppas jag fick upp alla bilder.

Kalle sa...

Belgien i november/december någon?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ja tack, vilken trevlig julklapp :)

Putte sa...

Hur jag än gjorde hamnade bilderna i början/ovanför texten inte i där jag ville så tack för hjälpen även om bilderna fortfarande ligger på rad innan texten. Jag kan rekommendera Achel's ölutbud, dessvärre blev jag så till mig att jag glömde att ta bilder inne i butiken.

the original Jonas sa...

Kalle! Det där får du allt ta och utveckla.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Bilderna hamnar i topp för mig också, sen markerar jag bilden och drar den ner och släpper den där jag vill ha den.

Anonym sa...

Försökte med det men lyckades inte men jag provar på nytt.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Så där ja! Nu fick du till det :)

the original Jonas sa...

Bilden på käket har försvunnit!!!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

...mmmm vad mätt jag är.

Kalle sa...

Jag återkommer med en reseplan.
Tippar på att vi skulle kunna sikta in oss på en lång weekend, eller vad det nu heter, med ett antal bryggeristop om vi är välkomna. Sedan avslutar vi det hela med Julölsfestivalen i Essen

http://www.kerstbierfestival.be/ENG/index.htm

Gå av stapeln 13-14 december i år.
Vad sägs om det.