2007-10-22

Höstölsprovningen lärde mig saker jag borde vetat

Jag, Fredrik och Håkan var på SHBF:s höstölsprovning och tävlade med vår öl webfoot.
Inte fick vi några medaljer inte, men vi lärde oss en hel del annat istället, som vi egentlign visste redan innan, men den som inte lär av sina misstag är dömd att återupprepa dom.

  1. Du skola aldrig hälla upp välhumlad öl till endast en tredjedel i ett 19 liters corneliusfat. Den kommer snbbt släppa ut humlearomen samtidigt som det obönhörligen kommer ner syre i ölen som påverkar fräshören av ölen när du tappar om den om du inte fyller fatet med kolsyra först.
  2. Att köra ett nykolsyrat cornelisfat på kärra genom stockholms tunnebanesystem kommer obönhörligen leda till ett väldigt skummande öl, dock ej särskilt kolsyrat.
  3. Timingen är viktigt i hembryggning, några veckor före tävlingen så var webfoot aromatisk och välhumlad, så till den milda grad att aromerna stångades och brottades i näsan, nästa gång ska den välhumlade IPA:n vara max en månad gammal.
  4. Till nästa gång vi ska tävla med en liknande öl så får vi antingen ha flaska eller ett nio liters corneliusfat.
  5. Redan innan tävlingen visste jag att simcoe är djävulens påfund, nu fick jag det ännu en gång bekräftat. Om (när) jag hamnar i helvetet så kommer jag förmodligen tvingas dricka en blandning av havregrynsgröt, kalops och simcoe i all evighet.
Det jag inte anser vara misstag med ölen/träffen var följande:
  1. Willamette är en himla trevlig humlesort.
  2. Safale-05 är en himla ren och fin jäststam som jag ska använda många gånger till.
  3. Hembryggare är himla trevliga människor.

5 kommentarer:

Kalle sa...

Välkommen!!!!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag säger också välkommen :D Kul att vi blir flera.

Joppe sa...

Varför sitter ni här och jiddrar med varandra? Vore det inte ballare om ni gjorde det på ett annat ställe? Eller ni kanske vill ha en hemlig klubb? :-D

Kalle sa...

Detta är ju ingen hemligklubb, utan snarare en lite mindre seriös blogg, som är lite mer rock Roll... vem är du då? apropå hemlig...

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Var då någon annat ställe? Vad menar du?