2009-03-27

Veckans fredagsöl

Primator Premium Dark


Detta kanske inte är den häftigaste och mest ovanliga ölen som det skrivits om på bloggen.
Men eftersom jag ska dömma lager i helgen till SM så är det bra att kalibrera smaklökarna.
Eftersom denna öl alltid legat högt i kurs hos mig är det ett bra val.

Vid upphällning så skummar ölen på ett föredömligt sätt och det tjocka bruna skummet får det att rinna till ordentligt i smaklökarna.
Doften är rostad med toner åt kaffehållet och söt.
Humle går inte ens att suggestera fram.
Jag tar en girigt en klunk och blir ganska förvånad när jag tycker att ölen är lite för söt, är det så satt mina smaklökar har ändrat sig?
Ölen smakar verkligen mörk sirap, har någon ändrat receptet eller?
Efter ytterligare lite funderingar så kan jag inte bestämma mig om det är mina smaklökar eller bryggmästaren jag ska skylla på eller är det bara så att bilden av den primator som ganska nära en idel mörk tjeckisk lager är felaktig?
Eller har dom snålat på humlegivan så ölen upplevs som sötare?

Vad är rätt och vad är fel?
Köp dig själv en på bolaget för det facila priset av 13.70 och bilda dig en egen uppfattning!
Tur att jag ska dömma ljus lager.

3 kommentarer:

the original Jonas sa...

Jag minns den som väldigt god, men med ganska mycket sötma.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Det är den mörka belgosidan som börjar få grepp om din tunga....

Trickbrewer sa...

Sist jag drack den var den klockren, dvs rostad kaffetouch med lite chokladkaramell och en tydlig men inte besvärande söttma.

Tur att du skall dömma ljus lager så du slipper slisket, lite schyst humle har ju aldrig skadat (c: