2009-03-06

Fredagsöl



Min fredagsöl är en rolig sak, nämligen Ichtgem Grand Cru





För alla er som var med på belgoresan i julas är detta ett extra roligt öl eftersom vi var och hälsade på bryggmästaren Mark Strubbe, mitt under en lagerbryggning.






Mark Strubbe driver ett väldigt slitet men roligt bryggeri i staden Ichtegems som ligger i flandern. Om jag minns rätt brygger Mark 10 olika sorters öl, allt ifrån ljus lager till en mörk dubbeltrippel eller vad han nu kallade den.

Itchegems Grand Cru, togs fram av Mark för att fira Bryggeriets 175-år dag, våren 2006. Ölet i sig bryggs som en ljus stark belgisk ale och lagras under två år på ekfat från bordeaux. Då ekfat inte håller helt tätt fylls dessa på med jämna mellanrum och i detta fall med en mörk sötare ale.
Under den långa lagringstiden utbryter en mjölksyrejäsning som ger ölet sin syrliga men ej vinägeraktiga karaktär. Ett i mitt tycke en riktigt trevlig variant av Oud Bruin.

6 kommentarer:

the original Jonas sa...

Kul öl, kul bryggare, kul resa

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ostadig på handen eller...

Nog kan det stämma att han bryggde 10 olika sorters öl men det är bara tripeln, den mörka starka och Ichtgem som egentligen är något att ha. Och Ichtgem Grand Cru är verkligen bryggeriets stora stjärna.

the original Jonas sa...

Äh, alla vet att du älskade deras Krieken bier Oskar! :-)

Kalle sa...

Japp det minns jag väldigt tydligt. Var det inte så att Orre var sur hela resan hem för att vi inte hade köpt 100 flaskor av den ölen?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Fan också, avslöjad!
- Jag som ville behålla godsakerna för mig själv ;-)

Trickbrewer sa...

Kul för er då....sa räven! (c;
Som f.ö. fick hålla tillgodo med en stilla Wit och liten barlewine som sömnpiller...