2009-05-29

Fredagsöl

Mikkeller Beer Geek Brunch (Weasel)

Den 16/5 var man så på festival i köpenhamn i samband med att skandinaviska mästerskapen avgjordes. En sak ska man ha klart för sig när man åker på mikrobryggerifestival i danmark och det är att man kan lämna alla föreställningar om välbalanserade, mjuka och småflörtiga öl hemma och istället ställa in smaklökarna på explosioner av allehanda smaker. Chillitrippeln var faktiskt riktigt trevlig liksom de flesta galenskaper Menno från DeMolen ställde upp med. Och för en kaffeälskare som mig fanns det dessutom en mängd skapelser att prova sig igenom. Mest fastnade jag dock för den öl som fick bli denna veckas fredagsöl nämnligen Mikkellers Beer Geek Brunch, Weasel.


Beer Geek Brunch Weasel!, Alc : 10.9% vol., är en underbar Imperial Oatmeal stout brygd hos Nøgne Ø bryggeriet i Norge. Den är brygd med den vietnamesiska kaffesorten Ca Pe Chon som är en av världenms dyraste kaffesorter då kaffebönorna passerat tarmkanalen hos ett litet vesseldjur innan det processats till kaffe. Denna lilla vessla äter bara de finaste / mognaste bönorna och enzymer hjälper sedan till att bryta ner de delar av kaffebönorna som ger garvsyra vilket ger ett mycket mjukt och aromatiskt kaffe.
Rykten låter oxå gälla att just denna kaffesort ökar sexlusten, något min prydhet förbjuder mig att vare sig dementera eller bekräfta! (c:


Vad hittar man då i glaset?



Det första som slår emot nästippen är en massiv doft av en blandning av aromatiskt kaffe, choklad och knäck. Vid en djupare sniff framträder lite lakrits, rostad kastanj och lite vaniljkola mmmmums (c:
Smaken är mjukt len och maffig med en tydlig kaffeton som liksom integrerats i choklad, karamell, russin och rostad maltsirap, ungefär som en riktigt bra kopp kaffe med negerboll! M.a.o. en perfekt öl istället för frukost, lunch, eftermiddagsfika...
Priset vågar jag inte ens gissa på men den får mina varmaste rekomendationer.
Putelj grevar å baroner (c;

6 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Efter den här helgen känns det som jag väntar tills efter sommaren med att dricka fler tunga öl.

Trickbrewer sa...

Jasså det är till att ha gått å blivit klen på gamla dar... (c;

the original Jonas sa...

Äh, han har väl fått ryggskott av att lyfta alla "tunga öl"

Per-Erik sa...

någon vessla har jag inte hemma, men dock en tarmkanal.....

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Nu är det sommar då ska man dricka lätta öl, gärna över 10%.

Trickbrewer sa...

Å då pratar vi förståss om den %-uella lutningen på flarran i förhållande till tarmkanalens ingång!