2009-05-22

Fredagsöl

Was trinken wir? Schultheissbier!

Ja, det var så de sa, Östberlinarna vi hälsade på under det dryga dygnet då vi gjorde "instant Berlin". Schultheiss var ett bryggeri som förr fanns i Berlin och som idag är samma företag som brygger Berliner Weisse under namnet Berliner Kindl, men de brygger också andra sorter som Pils, Bocköl och Radler. Om man ska gå efter smaken på Berliner Kindl Pils så är det ingen större idé att jaga livet ur sig för att smaka på de andra sorterna. En tämligen ordinär tysk pils med hygglig beska men alldeles för liten humlesmak och doft. Desto bättre smakade Sparrisen med Schnitzel som var orsaken till att vi befann oss på restaurang Coldehörn i Kremmen, på landsbygden utanför Berlin, i det som förr var Östtyskland.


Några veckor efter vår Tysklandsresa dök det upp ett paket från Berlin hos grannen, ja lastbilschaffisarna här i stan har lite svårt att fatta adresser, så det händer lite titt som tätt att våra försändelser hamnar hos grannens lilla sommarstuga istället för på Norra Hålets Bryggeri. Men till slut kom det fram och i paketet fanns två plattkylare, en 10-plattors och en 26-plattors. Den lilla kylaren passar nog bra till 20-litersbryggeriet men den större räcker säkert om man vill skala upp till åtminstone 100 liter.




11 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Plattvärmeväxlare is the shit!

Per-Erik sa...

Var det inte jag som blev pikad tidiagare för att bry mig mer om prylar än bryggning?

Inte en utan två.....
pfft.

Kalle sa...

Den lilla är min??

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Per-Erik jag ber så mycket om ursäkt för detta. Jag har nu sett ljuset och förstått att bryggning är en materialsport. Apparaterna och slangarna ger en djupare tillfredsställelse än öl någonsin kan ge ;)

Trickbrewer sa...

Pojkar, pojkar when will you ever learn?! Lyssna nu på pappa....själv äger jag inte en enda bryggpryl, å då menar jag utöver basprylarna som i mitt fall är:
1 st 20 L gryta
2. st plasthinkar som lakkärl
10 m kopparrör som kylare
4 st. 25 L´s plastdunkar
Några korneliusfat och
1 st. kolstub
+ ett gamalt tjejbrännbollsträ som mäskroder, en Inart och en Oeschlemätare.
That´s it folks!!

Så låt oss en gång för alla stänga disskutionen om att det är antalet bryggadgets som avgör kvalitéen på vår öl och enas om att det egentligen är storleken på era domarmutor som är för futtiga (c;

En liten undring i övrigt Jonas. Bryggde man verkligen Radler?!?!?!
Radler är ju öl blandat med lärre!

Cheers

Kalle sa...

Peter, Jag tror att du har missat någonting i denna diskusion. Kvaliteten är sekundär,Som alla annan sport är det prylarna som är grejen. En gång materiallirare alltid materiallirare....;)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag erkänner mer än gärna att jag är prylbög, om än en mycket selektiv sådan. Just bryggprylar är något jag är mycket svag för. Inte fan har det gjort mig till en bättre bryggare eller mitt öl bättre, men som Kalle säger: kvallen är sekundär ;-)

Trickbrewer sa...

Så länge vi pratar öl får ni dåligt med medhåll...men om vi däremot flyttar över disskutionen till den ädla sporten golf så kommer dagen i ett helt annat ljus!

the original Jonas sa...

Brickthrouver! Det är väl jag som ska märka ord! Det mesta i Radlerflaskorna från bryggeriet är ändå bryggt.

the original Jonas sa...

För övrigt är det tänkt att ni ska presenteras en "Super Radler" den 13/6.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

oh nej inte golf.......