2009-01-23

Äntligen Fredag -dags för ytterligare fredagsöl!

Då julkalendern och Jonas första Fredagsöl mest har bestått av köpeöl, tänker jag återigen slå ett slag för den egen producerade ölen, så dagen öl blir en hemmagjord eller rättare sagt en skansen gjord Saison med det tjusiga namnet Duck Dupond.



Ölet bryggdes mellan två ankdammar

För er som inte hade möjlighet att träffa oss eller någon av de andra skansenbryggarna kan jag berätta att Skansen tillsammans med SHBF demonstrerade ölbryggning med hantverksmässiga förutsättningar på skansens julmarknad. Totalt bryggdes det 8 olika öl, varav detta var de öl som jag tillsammans med Oskar och Annika bryggde.

Förra lördagen träffades samtliga skansenbryggare för att provsmaka och bedömma hur de olika brygderna smakade. Ducken, hamnade på en hedervärd 3 plats.

Själva ölet då? är det någonting att ha?

OG 1082, FG 1003 ABV 10,4 % IBU 30,4

Doft:

En lätt rökighet som troligtvis kommer från elden som användes för att koka ölet. Under denna rökighet återfinns en kraftig komplex kryddighet och en trevlig balanserad citrusaktig doft. M.a.o en bra saison doft minus rökigheten.

Smak:

Ett otroligt torrt och lätt rökigt öl, med stor kryddighet som drar åt korriander och stjärnanis. Detta möts av en bestämd humlebeska. i avslutningen finns det en trevlig citrusaktig syrlighet.

11 kommentarer:

the original Jonas sa...

Ahh, en bortgjord Saison, härligt!
Gav inte enbären något bidrag till smak och doft?

the original Jonas sa...

Elegant etikett också förresten!

the original Jonas sa...

Räknar förresten med att få provsmaka nästa helg. Ska kolla vad som finns på lagret som kan vara värt att bjuda på.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

En flaska inbokad på färden.

Anonym sa...

Finns det någon komplett resultatlista över hur de åtta skansenbrygderna placerade sig i provningen?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Det gör det säkert, men jag vet inte vem som kan ha den.

Kalle sa...

Jag ska kolla om jag kan få fram någonting.

Putte sa...

Håller med Jonas, fantastisk etikett och ser fram emot ett smakprov.

Per-Erik sa...

Jag har smakat den, och jag måste erkänna att det är en riktigt trevlig öl. Lättdrucken fastän den håller 10,4 procent.
Kryddig, fenolig och samtidigt lite fräscht syrlig i eftersmaken utan att bli astringent.
Det kommer bryggas mycket saison i hembryggarsverige åren framöver tror jag.
Frågan är när de första svenska småbrygerierna drar igång sin supersaisonlinje?
Om man håller nere fenolerna lite så borde det gå att sälja supersaison till samma svenskar som dricker öl med textn 7.2 i röd text på burken. Ölen ska lukta lite roligare än vanligt och helst inte smaka för mycket, då har man en storsäljar.

Per-Erik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kalle sa...

Inte för att det var någon super saison men slottskällan gjorde ju ett försök med en saision... vet inte hur bra det gick...