2009-01-16

Fredagsöl

Jag har sagt det förut och jag säger det akterut:

Det är mycket snack och lite verkstad på sina håll!
Men jag tycker idén att presentera ett gott öl varje vecka är alldeles för bra för att inte genomföras, så här kommer årets första fredagsöl.
Först ut blir en belgare, och inte vilken belgare som helst, utan en belgare som är humlad med Amarillo! Äntligen har även Belgien skådat ljuset och förstått vad övriga världen har förstått i åratal: Humle med "grapefruit" smakar och doftar mer!!

Valeir Extra från Contreras bryggeri som är beläget i byn Gavere brygger en Belgisk Pale Ale som bryggmästaren var mäkta stolt över vid vårt besök häromsistens.

Den har en något grumlig bärnstensfärg med en härligt vit skumkrona. En söt citrushumledoft med en anings doft av jäst. Alen är efterjäst på flaska och har en lätt frisk kolsyra med små bubblor och grapefruktsaromen kommer tillbaka i smaken som med sin maltiga sötma passar perfekt till hembakad salami/lökpizza efter jobbet på fredagskvällen. En moderat bitterhet med en lång eftersmak avslutar den första klunken och lockar till många klunkar till.









3 kommentarer:

Kalle sa...

Bra val av öl!
Bra val att dra i gång fredagsöl.
Jag lovar härmed att köra på från och med nuv.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Pizza och öl mmmmm..... Nu blev jag jättehungrig.

the original Jonas sa...

Jaha, då tar Kalle nästa vecka och Homer...ehhh..Oskar veckan efter.
Finns det fler som vill delta? Säg bara till.