2008-11-07

Leverans

Äntligen har de åtråvärda produkterna från Belgien anlänt!I ett unikt samarbete mellan Norra Hålets Bryggeri och Kocksbryggeriet har de båda bryggerikoncernerna beställt hem ett ordentligt "stasch" från Beverloo. "Nu har vi så vi klarar oss genom den kalla årstiden utan att som en del tunnisar åka till Thailand och käka svamp", säger bryggeriägare C. Fjord och bryggerimagnaten K. Andersson tillägger: "För att inte FGP-bryggeriet ska känna sig helt utanför har vi en påse till honom också. Han gillar ju alkoholstarka tripplar."Även Putte på Rågsveds BB har ett paket att hämta ut, det kan han göra många liter lågalkoholöl av.Till bryggchen P-E Persson och Humlehärolden Nyström på Grodan Green har vi naturligtvis en stor sortering tysk ekologisk jäst. "Jag tror att till och med Gestapomannen kommer att bli nöjd med det" säger jästmästaren Ferment Fjord till The homebrewer blog.För övrigt medelar Mältningsmäster Malte Fjord att om någon kör bil till nästa styrelsemöte kan en stororder på malt läggas in om intresse finns.
I och för sig släpade Peter H och Charles C 40 kg malt på tåget efter ett besök, men det såg rätt jobbigt ut.

8 kommentarer:

Putte sa...

Jag kan behöva lite mer naken havre, jag har bara ca 8kg kvar så snart blir det kris.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

wow vilket fynd!

"Makes 25l of hyper pure alkohol" Kanske något man kan driva bilen på.

Vad är det för jäst i de vita påsarna ?? Eller är det det som gör att bryggeriet går runt?

the original Jonas sa...

Putte, du som brygger Brittiskt borde väl ha gjort slut på vinnarmalten nu?
Oskar, vi får väl prova att dra en lina framöver om du känner igen bra kvalité.....men skämt åsido, ser det inte ut som våtservetter? I alla fall så är det en belgisk lagerjäst som jag tycker jäser väldigt rent. Den är bättre än saflager s-23 och jag funderar på om det är av W34/70-typ, det är väl den som Stella Artois använder?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Inte en aning om Stella använder den eller inte. Fermentis säger att den härstammar från Weihenstephan i Tyskland. Själv har jag införskaffat en påse W34/70 för mitt första lagerbrygge som snart ska ske... Bara jag kan bestämma mig för vilken sorts lager jag ska brygga.

the original Jonas sa...

Enligt uppgift är det den som flest bryggerier i Europa använder när de brygger lager. Tänk på att göra förkultur om du brygger mer än 10 liter (och det antar jag att du gör), även om det står på påsen att den räcker till 20 - 25 liter.

Per-Erik sa...

Här var det glam och stoj.
Det måste vi råda bot på!
Men jag säger som jag brukar säga.
Bara för att det är gjort i belgien så betyder det inte att det är bra.
Belgien har också många riktigt dåliga öl.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Per-Erik där satte du huvudet på spiken. Håller fullständigt med dig om att det finns många usla beligska öl...fast jag kan inte komma på någon så här i skrivande stund ;-P

the original Jonas sa...

Jag kan komma på 24. En låda Stella Artois!!