2008-11-19

Jästarbetarna går ut i vild strejk


Så har det även hänt den bästa. Efter närmare 70 framgångsrika brygder i ryggen hände de, mitt i jäsningen la jästen bara av och tyckte att den gjort sitt. -Tack och godnatt. Ölet är en tripel bryggd i lördags. Eftersom att jästen var lite gammal odlades en förkultur upp. Jäsningen satte i gång med buller och bång efter bara några timmar. Men efter tre dagar var det tyst i jäsröret, inte ett plupp. OG startade på 1079 och jäste ner till 1043. Första hjälpen heter torrjäst så en påse med Fermentis S-33 har tillsatts för att äta sig ner den sista biten. 

4 kommentarer:

the original Jonas sa...

Skulle aldrig ha hänt med vår belgiska specialjäst, men jag antar att du körde med någon stackars underbetald kinesisk jästarbetare.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Nä du, här använder vi bara religiös jäst!

Per-Erik sa...

Alla som kan något om jäst vet att när det blir kallare så jobbar jästarbetarna sämre.
Minsann om det inte var rätt så kallt tidigare i veckan när jag väntade på bussen.
Jag är inte förvånad att det helt enligt gällande logik dä även påverkade jästarbetarna.
Ett solklart fall!

Allvarligt talat så tror jag att din jäst "föråt sig", kommer inte ihåg vad det kallas på fackspråk, men jästen pitchades inte när den var i toppform utan för tidigt och då får man det resultatet.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

I fortsättningen blir det bara specialtränad elitjäst.