2008-07-14

Socker, Syrup, Jaggery osv

"Som hembryggare letar man alltid efter nya saker att förjäsa när man går och handlar"
Citat från Basic brewing radio.

Detta citat stämmer väldigt väl överens med mig som är bryggmästare på Abbeye de kocks.
Jag har nu gjort 3 totalt olika exprement:

Den första tripel där 5 liter plockats åt sidan och fått ett tillägg av Dadelsyrup. God mörkare ifärgen och mycket fylligare en orginalölen (de övriga 20 litrarna)
Den andra en mörk stark belgare med palmsocker, ska bli spännande att se vad hur det blir.
Den tredje en Ljus stark belgare med en mix av diverse socker sorter och vetestärkelse. Ska bli spännande att se vad som händer med den.

Vad har ni andra för erfarenheter att brygga med socker eller liknande??

Jag har en idé som skulle vara rolig att genomför med de som är intresserade.
Planen är av vi enas om ett grundrecept som alla brygger ungefär samtidigt, men där vi använder olika sockersorter. Sedan träffas vi när ölen är klar och utvärderar hur de skiljer sig åt.
Vad säger ni, vilka är intresserade att delta i ett sådant försök??

5 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Tuppen ja! Jag anmäler mitt intresse.

the original Jonas sa...

Låter inte helt fel, jag är med.

Kalle sa...

Kanon!
Då måste vi enas om vad vi ska brygga och med vad!

Per-Erik sa...

Klart jag är på!
När var hur?

Finns det guidade turer på abaye de kocks, och framförallt hur ser presentbutiken ut?

Kalle sa...

Mitt förslag är att vi väljer något belgiskt, eftersom det är naturligt att brygga med socker. Och då faller det sig naturligt att brygga något med ett väldigt enkelt recept: Detta är mitt förslag:

OG: 1062 IBU: 30

70 % pilsnermalt
5 % ljus karamell (eller liknande)
15 % socker (eller vad som faller på sin lott).

bitterhumle: EKG
Smak/dofthumle: SAAZ

jäst: Trappist high gravity 3787.
primär jästtemp: rumstemeratur ca 22-23 grader.

bryggdatum i september.