2008-07-24

Första bryggningen!

I går testkörde FGPB sitt nya bryggverk. Och jublet var stort efter den första bryggningen. Till bloggen säger bryggeriets ekonomiansvarige O Andersson som tidigare varit så kritisk till den stora investeringen.  -Det här bryggverket gör nästan hela jobbet själv så här finns stora möjligheter att dra ner på bryggeriets lönekostnader, och gnuggar sina händer. Om första brygden finns inte mycket att nämna förutom att det blir någon form av APA. Tanken med brygden var inte att skapa en fantastisk öl utan att bekanta sig med den nya utrustningen säger bryggmästarn.

Så går det till att brygga i en Braumeister.

Steg 1
Rastschemat och koktid knappas in i styrenheten. Upp till 5 raststeg kan programmeras.

Steg 2
Vattnet fylls på och pumpen ventilerar ut all luft ur pumphuset. När inmäskningstemperaturen nåtts piper en signal.

Steg 3
Insatsen sätts på plats och malten hälls i. Pumpen pumpar nu runt vörten underifrån och upp genom maltbädden. Detta ska ha fördelen att bädden inte sätter sig lika lätt. För att underlätta den första bryggningen kördes bara en genomgående rast på 64 grader.

Steg 4
När verket kört igenom alla raster ljuder signalen igen och insatsen lyfts upp och får rinna av medans vörten hettas upp till själva koket.

Jag använde mig av en humlestrumpa för att underlätta rengörningen senare. Fast jag tror inte att det skulle ha blivit så mycket jobbigare att låta humlen få koka fritt.

Steg 5
Koket är klart och det är bara att öppna kranen och överföra vörten till jäskärlet.

Utbytet hamnade en liten bit över 70% men då missade jag också att göra en utmäskningsrast på 78 grader. 

Totalt tog det 4 timmar från det att jag fyllt på vatten tills vörten var färdigkokad.

Sen återstod bara diskningen av bryggverket vilket var betydligt lättare gjort än vad jag hade befarat. Faktum är att det inte tog längre tid en det brukar göra fast det var lite tyngre i och med att skönheten väger nästan 15kg med insatsen och alla delar.




6 kommentarer:

Kalle sa...

Ja...Nu blev jag inte mindre avundsjuk......Tur att min bryggutrustningsfond växer så att det knakar.

Per-Erik sa...

Coolt.
Vad kostade det?
Men ditt utbyte låter ju sorligt med tanke på den fina utrustningen.
Vad för temp mäskade du ur på?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Eftersom jag glömde att göra en utmäskningsrast på 78 grader så slutade utmäskningen på 64 grader. Jag hoppas att det ska bli bättre med en högre utmäskningstemperatur. jag betalade ca: 13 500:- med frakt. Smakar det så kostar det.

the original Jonas sa...

Hur gör du med kylningen? Köpte du till kylslingan eller använder du något du redan hade? Sen blir jag ju lite besviken på att du måste hälla i malten själv!! Skulle det inte vara ett automatiskt bryggverk?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag använder min gamla kylslinga, fungerar hur bra som helst. Man skulle önska sig någon form av humlekarusell som automatiskt tillsatte humlen vid rätta tidpunkter också ;-)

hj sa...

Tur att du inte glömde kylningen :-) Det läs som du skippade den i din beskrivning...
/Fredrik Nivert