2008-02-26

Trendbrott på belgoträffen

Att det var högt i tak på belgoträffen och bryggarna var rosiga om kinderna på träffen råder det inget tvivel om.
BBBBCS opartiska och helt opåverkbara representant på tillställningen betraktade, upplevde och noterade alla subjektiva intryck från tillstänningen.
Följande slutsater kan dras av det väl insamlade forskningsmaterialet.

1 Öl är nästan alltid gott.
2 I det fall då ölet inte är gott så finns det alltid förmildrande omständigheter som ger ölet andra kvaliteer.
3 Ölen blir bättre och bättre för vart år.
4 Tillställningen blir mer och mer intrimmad och för vart år som går, och planer finns att skjuta på det svenska nyåret för att räkna belgoträffen som starten på det nya året.
5 Domarna premierar låg alkoholhalt och torra smaker framför den mer upptrimmade och framavlade starka belgiska blå varianten. Även om folket gillar starkt och sött godis.

Vad kommer detta att leda till i framtiden?
Kommer domarna att avskaffas och omkullkastas pga deras dåliga kontakt med folket och deras egenmäktiga förfarande?
Kommer en ramlösa eller en tysk riesling att ta pris i tävlingen?
Kommer det grundas ett trappistkloster i musicums lokaler om ingen hejdar den fanatiska utvecklingen?

Som vilken annan forskning som helst så leder forskningen bara till fler frågeställningar desto fler iaktagelser som görs, sällan besvaras några frågor.....

6 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Efter medaljen är jag beredd att försvara domarkåren till varje pris..

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag gillar punkt 2 bäst. Jag kan inte låta bli att tänka på Dannes öl. Undrar varför....

Per-Erik sa...

Danne ska ha all heder för att han exprementerar med brettanomyces, det är verkligen inte lätt. Känner att jag har några år kvar innan jag vågar ge mig på det.

Det jag läst på nätet för amerikanska hemmabryggare är i princip, glöm allt du lärt dig om jäst, inget längre.

Dett handlar snarare om att hålla brettan stången för att den inte ska blomma ut för mycket, kör men ner en dos i en nykyld syresatt vört fräser det bara till och sedan står du där med en batch som man får hälla ut.
Det ska tydligen vara så lite syre som möjligt i vörten för att brettan ska funka.

Kalle sa...

Nja, Jag har gjort 3 stycken nu mycket lyckad surölsprojekt. Det är knappast Brettot som ställde till det för Danne utan snarare en för stor Ättiksyra. När du blandare ner en blend av jäst och bakterier, kommer Bretton inte ha mycket av chans förrens det bara finns dextriner kvar att knapra på.

Putte sa...

Ibland är det otrevligt att vara domare. Trodde fö att brettar inte gav så mkt syra utan mest "stallighet".

Kalle sa...

Putte, du har alldeles rätt! Jag återkommer med en text om min Lambic bryggning på lördag...