2009-04-17

Vlaamse fredag.


Så var det äntligen Fredag igen. I dag är det dessutom min tur att få beskriva min speciella fredagsöl. För att fira min att min första vecka som statsanställd är slut, tar jag fram en riktigt gammal specialare. BIOS Vlaamse Bourgone, detta exemplar är från 2005 och ska bli spännande att ge sig på att testa.

För er som inte vet är detta ett strålande exemple på en flandersk bruin även kallad Oud Bruin, dvs ett syrligt, fruktigt/mörka bärigt öl som lagrats antingen på ståltank, eller ekfat.
Just detta exemplar är ekfatslagrat och således bör de ha vissa toner från fatet, eller de bakterier som kommer därifrån...

Ölet skummar fint och har en rödbrun nästan lite nötig färg, strålande!
Doften påminner mycket om dadlar/mörkabär vanilj samt de solklara brettanomysestonerna.
Smaken är balnaserad men med en tuff (nästan för tuff för mig)syra som drar något åt vinägerhållet. Danne tycker nog iofs att denna öl knappt är syrlig :)

Hur som helst ett trevligt och gott öl att fira att man nu gör statligtjänst!!!

2 kommentarer:

the original Jonas sa...

Minns att jag drack en 75:a av samma årgång för ett par år sedan. Den smakade bra men jag fick för mig att den precis hade passerat toppen då.

Trickbrewer sa...

Själv minns jag när jag badade i den enorma ektunnan av just årgång 2005...Inte undra på att den smakade bra (c;