2009-04-05

Tapplista

Som vinnare av ”den gyllene tappen” kommer jag att under det kommande året regelbundet publicera min tapp-lista. Här kommer den första:

Topptappad

Maria -för att hon orkar engagera sig i, och följa med till, SM.

North Hole Rock’n Roll Brewery -för ett otroligt väl genomförbart SM, som med medaljer och utmärkelser var det bästa i bryggeriets korta men mycket vinstrika och ärofulla historia.

Patrik Lekberg och evenemangsgruppen -för ett mycket bra SM-arrangemang.

Prick Brewer , Årets Hembryggare –för att han bevisade att han kunde även på egen hand. Grattis!

Publiken -som röstade i Folkets val och visste hur en ljus modern lager ska smaka.

Borttappad
De domare som dömde ljus lager -och inte vet hur en modern ljus lager ska smaka.

FGPB –efter att ha skrivit kommentarer som ”Det är inte frågan om vi kommer att ta medalj utan om hur många” och ”det är fegt att räkna segrarna först efter man har vunnit dem” och dessutom hånat oss seriösa bryggare som vet att vi är bäst men inte anser att vi behöver skriva det på andras näsor, och när han sen inte presterar ett endaste dugg när det verkligen gäller gör att TFGP hamnar i tapp på vår första borttappadlista. Att bryggerimannen O. Andersson dessutom har en hel bryggerikoncern med ett flertal bryggerier i sin ägo gör det hela ännu sorgligare.


Vi håller dessutom Bryggerikoncernsägaren O. Andersson ansvarig för de kravaller som besvikna kvinnliga supportrar till FGPB startade runt om i Stockholm i går kväll efter att resultaten från SM hade publicerats.


Jag tror inte att FGPB behöver byta bryggare utan de måste istället sparka PR-ansvarige O. Andersson för att om någonsin kunna återfå allmänhetens förtroende, säger Sveriges statsminister i ett uttalande från Rosenbad.

9 kommentarer:

Per-Erik sa...

Domarna i ljus lagerklassen värjer sig mot detta påhopp.
Visst kan domarna ha fel men i detta fallet så var alla domarna rörande överrens i modern lager klassen.

För att ta sig till semifinal så är kravet enkelt, din öl bör smaka och lukta humle.
Det är snarare så att norra hålet som bör sparka sin ekonomichef då denne uppenbarligen fått aldeles för stort inflytande på bryggprocessen och hindrat bryggaren att ta ut svängarna i humlekompositionen alternativt tvingat bryggaren att använda tveksamma humlesorter.

Sparka gärna men sikta åtminstonde åt rätt hål(norrut).

the original Jonas sa...

604 personer kan inte ha fel.

Putte sa...

Måste hålla med Jonas, att domarna i Ljus Lager, inte är kompetenta, kommentarer som "mkt citrus","liten grönsakas ton", "för mkt alkohol", kolla "jästempen" när min Münchner Helles har jäst 40dgr i 10 grader samt lagrat i 6 veckor i 0 grader, jag kan sträck mig till att ev. finns det lite estrar men fenoler ICKE! OG 51, FG 12, ABV 5,0%, vilka grönsaker?????
Inkompetenta domare har jag fått nog av! ;-)

Per-Erik sa...

Uppenbarligen borde domarna lagt till: öka lagringstemperaturen och öka jästgivan. Jästen har inte arbetat klart.

Jag fick 23 poäng på min tyska pilsner förra året......

Fast om du är missnöjd så kan du tillsammans med Oskar starta ett bryggeri som bara brygger BITTER!

Kram på er alla här på hembryggarbloggen!

the original Jonas sa...

"Sparka gärna men sikta åtminstonde åt rätt hål(norrut)."

Visst gör jag gärna det, Stockholm ligger norrut.

Per-Erik sa...

Det kanske är något fel vattnet i Rosersberg eftersom domarna gjorde så dåliga bedömningar i lagerklassen?
Glasen sköljdes konsekvent ur med Rosersbersvatten. Någon annan förklaring till domarnas dåliga insatser kan jag inte finna :-)
Kanske har vattnet egenskaper som suggesterar fram svavel, fenoler, grönsakstoner och dämpar och förvanskar humlearomen?

Trickbrewer sa...

Hmmm...Prick brewer...hmmm egen hand...hmmm jag säger bara så här:

1. Tack för den ömma gratulationen...

2. Grattis Maria till de bägge medaljerna, vi som vet hur det egentligen ligger till vet ju att det i detta liksom dom flesta andra fall är kvinnan som är bryggmästare...Att det sedan finns undantag som bekräftar regeln har ni ju nu fått bevis på... (c;

3. What business my prick and my hand has together is of no other persons business than my own!

4. On the other hand, one wonders why you bother to argue about pilsners and whether they are any good or not?! Havn´t you heard that it´s Wit-bier thats the highest fashion this year!!!... So take your pizzy pilzers and show them up the hole, prefferably the noth one!

5. Ikväll ska jag brygga en batch till av vinnarölen, dock på fjollträsksvatten! Till min hjälp hade jag lyckats leja in ingen mindre än Hick brewer, who from today is the right hand at ÅBB!

Puss å kram å ha de så gott ni kan era banditer (c;

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag instämmer helt och hållet att domarna suger. Speciellt belgodomarna. Jag instämmer dessutom med Mr. Trickbrewer att bakom varje framgångsrik kvinna står en man. -Grattis Jonas!

En sak jag dock undrar över är om Trickbrewer söp bort sitt svenska modersmål under lördagen???

Trickbrewer sa...

Söp å söp, en SM mästare super inte han firar.... men f.ö. så är det ju så att man måste ju börja öva nu när man ska brygga over there (c;