2008-10-03

My name is Blond... Belgo Blond!

..och med de namnet har FGPB nått sitt absoluta lågvattensmärke när det gäller ölnamn. Nämnas kan det att det än så länge bara är ett arbetsnamn men bryggeriet brukar sällan byta ut arbetsnamnet på sina brygder. 

Hembryggarnamn är verkligen den lägsta formen av humor...

Pilsnermalt     5,0kg
Bisquit             0,2kg
Aromatic         0,2kg
Special B         0,2kg
Socker             0,2kg

Perle 42g 40min
EKG  20g 15min
(Ja ja Putte jag vet att det inta är typriktiga humlesorter)

BU 35
OG 1066
Jäst 1762 Belgian Abby II


6 kommentarer:

Putte sa...

Äh, jag säger, de funkar.

Per-Erik sa...

Tvärtom!
Ölnamn är en väldigt avancerad form av humor som endast förstås av de få begåvade, belevrade och invigda.

Vad säger ni om ölnamn som:
Knutby kloster
Primus Adventator
Kosmonator
Björnbärs
Alla är registrerade varumärken på.....
Ja ni vet var.

Jag tycker du ska utöka slogan till:
Belgo Blond, med rätt att (flockulera|fermentera|sedimentera|permutera|autolysera)!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Knutby kloster är ett av de mest briljanta namn jag någonsin har hört. När får vi smaka på ölet?

Per-Erik sa...

Ja du, det kan nog ta ett tag eftersom det är några år sedan ölet bryggdes sist.

Men det kanske finns någon som vill stila lite med sitt nya dyra bryggverk och licensbrygga mot en rimlig ersättning:-)

Generation ett har en egen liten historia då jästunnan sprang läck och ölen sakta men säkert letade sig ner genom en eldosa för att avsluta leveransen genom att droppa ner från en taklampa på humanistiska föreningens kontor.

Glada religionshistoriker och filosofer konstaterade glatt att det inta bara var öl som kom fallande från himlen utan dessutom en välbryggd sådan av yppersta kvalitet.

Kalle sa...

Ja,Knutby kloster är ett av de mest brilianta namn.

Uffe sa...

Måste bara meddela hur avundssjuk jag är på ett namn som Knutby Kloster. Primus Adventator förstår jag nog inte (och med det vill jag bara bevisa tesen om att ölnamn är en väldigt avancerad form av humor som endast förstås av de få begåvade, belevrade och invigda - som föregående talar skrev om.) kan någon förklara.

Själv nöjer jag mig med ganska enkla saker som Jak-9 (en imperial stout) varför bara brittiska flygmaskinsöl? eller Junkern som en veteöl jag var med och brygde kallades.