2008-10-08

Grodan Green utom tävlan.

Ja du läste rätt, Grodan Greens Köksbryggeri ställer inte upp i höstölstävlingen.
Egentligen skulle man kunna tro att anledningen var att ringwood sedan länge är klassad som en besvärlig och oberäknelig jäst som bryggmästaren Per-Erik Persson inte vill ha med att göra.
Grodan Greens slänger in handduken
Den enda jäststam som tidigare hamnat på bryggmästarens nådiga lista är westmalle som är ett åbäke att få att flockulera, men uppväger det genom att belöna bryggaren med en underbar belgofenolexplosion vid rätt hantering.

Enligt säkra källor har bryggmästaren sedan tidigare förkärlek för fermentis produkter saflager-s23 och safale-us05.
Just lagervarianten fick komma till räddning då det visade sig att någon korpat ringwoodjästen från kylen.
Kan du se någon ringwoodjäst? Nej det kunde inte bryggmästaren heller.

Portern som skulle plockat hem medaljen kan misstänkas dyka upp frammåt jul istället.
Med och utan kryddning. För att säkra estrarna i lagerjästen jästes det vid 14 grader celsius, jäsningen var över på några dagar. Nu ska bara svavel och dms få dunsta bort.

3 kg pilnermalt
275g vetemalt
300g carapils(ljus karamellmalt)
150g choclate pale ale
75 g Rostat korn

2g kalciumklorid i inmäskningsvattnet för att se till att pH inte går för lågt och ge den rätta torra munkänslan.

Humle, EKG i återhållsamma mängder.

7 kommentarer:

the original Jonas sa...

Pilner! Så gott som pilsner!
Från vilken svensk film kommer den reklamslogan?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Vi stödjer er i er kamp mot Ringwood!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Äppelkriget!

the original Jonas sa...

Det verkar som om det bara är Oskar som är allmänbildad här, även om hans historiska kunskaper haltar lite. ;-)
Om ett par veckor räknar jag med ett nytt tävlingsavsnitt i serien: På vilken krog krökar Jonas? Då vill jag att fler än Marsvinsbryggaren visar sina kunskaper om världens ölhak..

För övrigt anser jag att all öl ska jäsas med lagerjäst. Men även om jag gillar Saflager S-23 och till och med hävdade till Kalle att jag jäst den mörka moderna med det så upptäckte jag när jag kollade receptet att den var jäst med en annan lagertorrjäst och det är inte coopers, utan en hemlig belgisk. Jag kommer inom kort att beställa en ny omgång och har lovat Kalle att han får vara med och dela, så jag räknar att Kocksbryggeriet till våren får fram en massa härliga lageröl

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Tror att du ska kolla upp dina historiska källor lite bättre Jonas. Vikingarnas kolonier i Skottland begränsade sig till de norraste delarna av Skottland. Och lite på västkusten om man vill vara petig.

the original Jonas sa...

Visst, men det räckte för att hälften av alla skottar idag är rödblonda och har dåligt ölsinne.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

;D