2009-09-05

Sveriges tråkigaste blond?

Eftersom att torrjäst är så mycket bekvämare att använda sig av än smackpacks så beslöt jag mig för att göra ett sista försök att få till en hygglig belgare på torrjäst. Ölet blev en blond och fick det fantasieggande namnet TorrBlond. Receptet är ganska ordinärt för en blond och inte mycket att orda om. Jästen som användes var både Safbrew wb-06 och s-33.

Mina tidigare försök att göra belgare på torrjäst har varit ganska misslyckade då jästen inte har levererat tillräckligt med belgofenoler för min smak. Den här gången bestämde jag mig för att göra allt för att locka fram alla fenoler jag bara kunde genom att jäsa ölet varmt, mycket varmat . Termometern visade på 30° värme när det jäste som mest!

Ölet på bilden har inget med ölet i artikeln att göra.

För några dagar sedan öppnade jag den första flaskan, knappt färdig karboniserad. Doften kändes bra, lite kryddigt åt tripple hållet till. Men tråkigt nog så hade inte varmjäsningen lyckats locka fram några fenoler den här gången heller.

Och belgoöl utan fenoler är som kärlek utan kyssar, inget vidare kul.


1 kommentar:

the original Jonas sa...

Är inte alla fenoler giftiga?