2009-09-25

Fredagsöl & mat

Oskar försökte dra igång fredagsölen häromsistens så det är väl dags för oss andra att hänga på.

Eftersom det är höst och därmed skördetid i skogen som dignar av svamp, det är faktiskt bara och gå ut och hämta så mycket man vill, tar vi och slänger in en kantarellmacka så vi har något mer än bara ölen att njuta av.

Ölen den här veckan blir en dry Stout som passar perfekt till smörstekta kantareller på stekt rågbröd. Kantarellerna smörsteks med lite finhackad lök, salt, peppar och severas med lite persilja. Enkelt och supergott.

Stouten är en standard med 70% pale malt, 20% kornflingor och 10% rostat korn. Og på runt 1040 och humlad med East Kent Golding till 35 - 37 ibu . Jäst med Irish Ale-jäst runt 22 grader i ett par veckor för att sedan fattappas och kolsyras från tub.

4 kommentarer:

Max sa...

Till kantarelltoast med knaperstekt bacon överst drack jag förra året Rochefort 10. Helt klockrent.

Kalle sa...

Håller med Max.. Rochefort 10 är ett super öl till kantarellmacka!!

Trickbrewer sa...

Själv undrar jag var jag kan hämta mina kantareller!

Annars anser jag att ni alla hamnat i närheten av idealet. En imp. stout av det karamelligare slaget passar bäst, eller möjligen en lite tuffare imp. porter, vilket då nästan bli detsamma! (c;

the original Jonas sa...

Ställ in GPS:en på skogarna runt Sjösa så hittar du dem :-) Fast f-n om inte säsongen tog slut igår, men nu kommer trumpetsvampen och trattkantarellerna istället...