2009-09-22

Höst, vinter å andra njutningar!

Goder afton grefvar å baronessor!


Då vi i och med dagens bortflyende officiellt lämnat ljusets tidevarv och nu inträder i den mörka, mulliga och frodiga ölårstiden vill jag härmed inleda en liten survey angående bryggandet till våra kära träffar i sagda tidevarv.

Först ut på banan är ju vetebjäffsets heliga avnjutande och jag kan meddela att ÅBB´s bryggmästare naturligtvis varit i farten och skapat en ruskigt intressant produkt nämnligen en Xxxxxx Yyyy vilken naturligtvis är en rejäl öl av typen Zzzzzzzz brygd på årets andra självande dag, den första dagen ägnas ju som traditionen bjuder åt självförnekelse, smärtlindring, ångest och kontemplation över årets bryggningar! Självklart förbjuder tävlingareglerna i höstölsträffen att jag avslöjar några intimare detaljer om nämnda brygd men ett par småsaker kan jag allt bidra med.
OG 1070 FG 1018 = 6,9%´s alkoholhalt. BU = 35 och EBC = 53
Humle: Chinook och Riwaka
Sug på den ni, eller rättare sagt längta er till att suga på den karamellen!
Vad sen gäller årets mulligaste träff, Vinterölsträffen, så står ÅBB inför det trevliga julbryggandet om söndag och därför tänkte jag erbjuda er mina kära bloggkollegor att delta i receptutformningen, naturligtvis utan garantier för att jag kommer att följa era råd (c;
Tanken är att jag detta år till ära skulle göra en belgisk julöl på Saf T58. Tanken är oxå att ölet skall vara förhållandevis mörkt för att passa årstiden. Frågan är då hur ni anser att jag bör designa ölet för att på bästa sätt komplettera skinkan, sillen och laxen och samtidigt tilltala folket på vinterölsträffen?!
Hurvida ölet bör kryddas eller ej överlåter jag oxå åt er att uttala åsikter om...

6 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Vad tror du om en krispig lager med vetemalt och karamellmalt, kryddad med lite apelsinskal och enbär.

Hm.. tror att jag ska brygga den själv ;)

the original Jonas sa...

Om du inte använder rågmalt är du en riktig tunnis! :-)

Trickbrewer sa...

Hmm hur mörk är en lager...fast intligent som du är avser du säkert en schwartsbier...låter gottis med apelsin och en försiktig dos enbär.

Trickbrewer sa...

Hmm rågmalt hur skoj blir det på en skala...men om du kan fixa lite drogmalt så lovar jag att brygga på den!

the original Jonas sa...

(d)Roger en avlägsen bekant fixar allt, finns för avhämtning ute på Österängen.

Trickbrewer sa...

Ere han som fixar mer av allt, dvs Droger Moore!