2009-02-28

Exklusivt om Norra Hålets Bryggeris SM-barbygge

Tidningen Humle-Extra har under ett par månaders tid bevakat Norra Hålets Bryggeri för att kunna bli de första som avslöjar hur årets barbygge till SM kommer att se ut. Efter många telefonsamtal och email till bryggeriet fick vi i alla fall följa med till den byggnad där det superhemliga barbygget tar form. Norra Hålets Bryggeris pr-ansvarige Ad Fjord talar om för oss att det vi ska få se kanske är Sveriges mest välbevarade företagshemlighet under detta århundradet.

Iklädd en svart säck över huvudet och instängd i en skåpbil färdas vi i ett par timmar innan vi kommer fram till den välbevakade byggnaden och efter en rigorös kontroll av de beväpnade vakterna släpps vi slutligen in på området.Väl inne i den stora byggnaden möts vi av ett stort svart skynke och när jag kommer innanför drar jag häftigt efter andan. Detta är något sensationellt, jag har aldrig sett ett mer genomtänkt tema för ett barbygge och finishen på bygget är fantastiskt. Besökarna på årets SM kommer inte att tro sina ögon!Omtumlad av det storslagna bygget staplar jag ut från byggnaden och efter att ha fått på mig den svarta säcken igen förs jag tillbaka till tidningens redaktion. Vad Ad Fjord och de andra på NHB inte märkte var att jag lyckades lägga beslag på en av ritningarna till bygget. Ritningen visar inte allt men man får i alla fall ett litet hum om hur det kommer att se ut på Gamla Tryckeriet i Alvik den fjärde april klockan 12 när Svenska Mästerskapet i hembryggd öl öppnar portarna för allmänheten.

7 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

ojoj känner du kravet att toppa din bar från förra året?

Kan meddela att bröderna Anderssons bar kommer att få en större ansiktslyftning till SM. Tyckte jag såg att någon hade föreslagit att man skulle ha en bartävling på SM. Det vore en kul :D

Putte sa...

Oj Oj Oj, vad gjorde jag när jag instiftade "bästa presentation/bar/tapp"?????????????
Börjar ana oråd!

the original Jonas sa...

Vilket mått har de största portarna till SM-lokalen?

Trickbrewer sa...

Själv har ÅBB redan varit och mätt upp lokalen och konstaterat att vår bar med nöd och näppe kommer att få plats...om jag minns rätt blev det precis så mycket golvyta kvar runt baren att besökarna på ett led kan ta sig runt och prova de 101 ÅBB ölen! så var ni andra ska ställa era undermåliga kreationer har jag ingen aning om! Självklart har vi sedan länge mutat Sami på Gamla tryckeriet med ÅBB´s bästa brygder vilket gör att han numera är fullständigt beroende av våra små godsaker... Och mot löfte om en pall av ÅBB´s Monkey WreNZh, en Nya Zeeländsk "Apa" som han numera bälgar i sig "by the bucket", så har vi fått fullständiga garantier på att använda så stor del av golvytan vi behöver. En halvpall av Apans lillebror "Den bittra lilla rörtångens bästa bett" garanterade f.ö. att vi får tillträde till lokalen redan på måndagen den 30/3 så nu känner vi oss fullständigt trygga i att hinna klart i tid.

Ni kan ju alltid hoppas på bra väder så ni kan ställa upp era bjäffsbarer ute i solskenet (c;

Med vanliga halsningar,

Tom Back
Barchef på ÅBB

Putte sa...

Jag kan lugn dementera Tom Backs inlägg eftersom jag vet att Sami tillhör avarten av människor som enligt egen utsago "inte tycker om öl" utan dricker bara drinkar så vi kan lugn fortsätta in i lokalen med våra barbyggen.

the original Jonas sa...

Tom Back? Var det inte han som Kocksbryggeriet tog in som praktikant när Peder Rast fick sparken efter den stora skandalen...
Efter vad vi har hört om hans böjelser när han drev "Club Ålla" skulle det vara troligare om han var "bar chef" på Årsta Blottarbryggeri.

Trickbrewer sa...

Då Årsta blottarbryggeri ännu bara existerar i sjuka bryggarhjärnors fantasi är det på sin plats med en faktagranskning av Jonas påståenden, för alla vet ju att om man blandar upp en lögn med lagom mycket sanning så går dom flesta på falsarierna!

Alltså, en enkel koll i TT´s arkiv visade att såväl Peder Rast som hans bryggslav Svante Slang och deras bryggpiga Siv Tapp varit inblandade i diverse skandaler av ekivok karraktär. Konstigt nog visade sig alla dessa skandaler ha utspelat sig i eller i trakterna runt Nyköping. En närmare granskning av Peder, Svantes och Siv´s förehavanden hos skatteverket gav vid hand att samtliga startat sin bana vid NHB. Vän av ordning undrade därför om det kan vara så att Norra hålet egentligen är en omskrivning för en betydligt syndigare och brottsligare verksammhet än det bryggeri man utger sig för att vara. En enkel googlesökning på NHB och Nyköping visade då att det mycket riktigt funnits ett NHB i Nyköping sedan urminnes tider, nämnligen Norra Hålets Bordell. Att sedan denna inrättning visade sig ha samma adress som Norra Hålets Bryggeri kom ju inte direkt som någon stor överraskning...
När väl detta faktum stod klart kunde jag inte hålla mig från ytterligare en sökning vad gäller kända släktingar till NHB´s s.k. bryggmästare. Å sanna mina ord var det inte så att Fadern visade sig heta Josef Fritzl, Morfar var ingen mindre än Åke Green och ta mig f-n var det inte så att hans bror heter Helge Fossmo!