2009-02-27

En kulturell fredagsöl

I septemer förra året skrev jag om "Humleprojektet på Julita" som under några år har pågått som ett samarbete mellan Julita, SHBF och Närke Kulturbryggeri. Den här fredagen dricker jag ett av resultaten från provbryggningarna som har genomförts. Det här är en ale som har bryggts med Pilsnermalt från Nils-Oscar och jästen är Safale US-05 i 20 graders värme. Den har sedan efterjäst på flaska och kalllagrats i ett par månader. Resultatet? Ja det känns mer som en lageröl, en viss sötma och en anings fruktighet finns men det är allt. Men humlen då? Bitterhumlen finns i eftersmaken och en trevlig smak- och aromhumling märks, en viss kryddighet är väl det närmaste jag kommer i beskrivning, även om jag gärna hade sett att betydligt mer humle hade använts.


Den andra humlesorten som NHB bryggde på gav egentligen inget smak- och arombidrag alls, den kan lätt förväxlas med en internationell lager, men utan DMS.

Mina goda vänner Dr Jähnkenstein och Dr Löwenkönig fick under glada utrop och med lycksaliga miner dela på de flaskor som fanns kvar efter att två stycken hade skickats till Stockholm.
Läs mer om Humleprojektet: http://www.kulturbryggeri.se/kulturbryggeri/index.php?id=8



1 kommentar:

Kalle sa...

Coolt, Bra Jonas. Jag kör nästa fredag.