2009-02-09

Total dominans.....nästan

Årets belgoträff har nu gått av stapeln, Vi, Abbeye de kocks var självklart på plats och i år hade vi tillsammans med FGPB laddat ordentligt.Inte mindre än 9 öl serverades i och runtomkring den berömda baren. Trycket var stort och det var minst sagt hektiskt att hinna med att servera, fylla gas och att hinna vara trevlig mot gäster och övriga....


Abbeye de kocks ställde upp med 4 egna öl och två sammproduktioner.

ADK





Abbeye de Knutby, Saison de Sultag, Den Onde













Barbarossa
Belgisk Special Ale

SAMMPRODUKTION
  • Big Bertha Blond -Ljus stark belgare
  • Duck Depound - Skansen Saison

Att tävlingen skulle vara jämn och tuff var det nog ingen som tvekade om, men tillslut när det var dax att räkna samman Vann ADK 2 medaljer. Guld i folketsval tillsammans med Orre, Niklas och Uffe. Ett Brons i domartävlingen med exprimentölet Barbarossa. Domarnasmotivering lyder på följande sätt:

Kryddig druvdoft som ger en illusion av sötma och frukt. Men smaken avslöjar en ren och lätt lambik med lagom nivå på syran. Innovativt och fräscht öl med något av det bästa från två världar.

Abbeye de kocks har nu uppnått ett av åretsmål, nämligen medalj på belgofestivalen. Nu tar vi ny sats och ställer in siktet på SM, för er som inte fick chansen på belgoträffen får med största sannorlikhet testa något gott/spännande där. Förövrigt anser vi oss nu rättmättigt äga namnet "knutby kloster" då alla konkurenter om namnet lös med sin frånvaro...


12 kommentarer:

the original Jonas sa...

Total dominans....det betyder visst att man är både först och sist i prislistan......och flera platser däremellan också?
Grattis i alla fall till medaljerna i DM i Uppsalaöl.

Kalle sa...

Det betyder att jag tillsammans med Oskar tog hem 50% av medaljerna....

Putte sa...

Hallå där, vill bara påpeka att min Knutby Kloster kom högre i folkets val, varpå jag anser mig äga rättigheterna till namnet i frånvaro av övriga konkurenter. Hoppas det finns mer Barbarossa, den var djävligt smaskig!

the original Jonas sa...

Vad jag kan se i prislistan har ingen deltagit med ett öl vid namn "Knutby Kloster". Rågsved Kloster ser jag och längst ner hitter jag Abbaye de Knutby. Självklart är det allt så Norra Hålets Bryggeri som fortfarande och för all framtid äger rätten till namnet Knutby Kloster.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag kan inte ens se att norra hålet ställde upp med någon ting. Varför?!? Feghet? Lättja? Eller var det din fru som bestämde att du inte fick gå ut och leka med de stora pojkarna?

Kalle sa...

Jag tror att han visste att han var chanslös och därför valde att ligga under en filt i fosterställning upprepandes orden: jag är duktigt, jag kan koka öl....

the original Jonas sa...

Inte är jag så taskig att jag vill ta ifrån er sistaplatserna...

Uppsala var under trettiotalet känt för sin världsledande ställning angående rasbiologiforskningen och numera är det inom ölets värld man finner rasfascisterna. Länge leve mångfalden och varför finns det ingen tävling där alla öltyper får ställa upp? Men vänta det gör det ju, i SM finns det en massa klasser att tävla i. Vi ses där.

the original Jonas sa...

För övrigt är det inte jag som KOKAR öl, det vet vi alla vem det är som gör det.

the original Jonas sa...

Funderar starkt på att köpa en påse socker och ställa upp nästa år. Vilken Coopersats brukar ni ta när ni ska brygga belgiskt?

Annars finns ju alternativet att brygga en Jupilerklon och sen få Niklas eller Jakob att stå med som medbryggare(förmodligen med hjälp av hot)så har man guldet som i en liten ask.

Kalle sa...

Jag fick för mig att det var malt som kokades...;)

the original Jonas sa...

Ska du brygga en riktig och bra tjeck ska du koka malt, fast inte allt på en gång.

Per-Erik sa...

Grattis till alla medaljer.
Vi syns på SM, hoppas jag har något att ställa upp med där.

Förresten, barndopet var väldigt trevligt.