2009-03-04

Veckans gästjäst

Wyeast 3787 Trappist High Gravity


Veckans gäst jäst är 3787 Trappist. Jästen lär enligt obekräftade uppgifter härstamma från Westmalle, Trappistbryggeriet som är mest känt för sin goda dubbel och sin helt fantastiska tripel. Enligt tillverkaren Wyeast så ger den en mycket estrig och fenolisk karaktär med en komplex fruktighet. Något man bara kan hålla med om. En sak som skiljer den från många andra belgostammar är att den ger mycket lite banantoner.


Mina personliga erfarenheter är mycket goda av trappistjästen. Faktum är att det är en av mina favoriter. Dels beroende på att den jäser ut mycket bra även om det kan ta lång tid ibland. Det är ingen ovanlighet att det tar 2-3 veckor för jästen att jäsa ut ordentligt. Och dels för att den ger en fin komplex tripelkaraktär åt ölet. Om man ska brygga en Westmalle Tripel klon så är den här jästen det självklara valet.


Just nu står en förkultur och växer till sig till helgens bryggning och jag har lite dåligt med inspiration så tipsa gärna i kommentarerna.

6 kommentarer:

the original Jonas sa...

Var ingen fegis nu Oskar utan våga använda amerikansk humle! Brygg en Traparillo eller en Caspist :-)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ja jag är lite sugen på att göra en amerikanskt humlad tripel. Det bästa från två världar kan ju aldrig bli fel.

Trickbrewer sa...

Själv skulle jag se fram emot världens 1:a svarta trippel, dvs en schwartstrippel eller Schwippel som man skulle säga i Bayern.
Schwartsen är ju en mycket lätt och svart pilsner utan speciellt mycket smak av annat än lite rostat korn så varför skulle man inte kunna göra samma sak med en Schwippel?!

Vad gäller en välhumlad trippel så är även detta en tanke som slagit mig. Lite i samma anda som att göra en Stockholms Wit/veteöl, dvs
en veteöl med massor av tropisk frukt som komplemment till banaer och eller koriander/pommerencen. Blir ju nästan samma sak fast i svagare form. En sådan serverade ju Jess å jag på SM senast så Go ahead vetja.

Varför inte göra bägge två samtidigt? Att kallmäska lite svart vid sidan av och köra en sidobatch är ju aldrig fel...

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Det här kommer att bli spännande. En svart tripel med amerikansk humling (Imperial Schwipel) är ju en utmaning man inte kan motstå. Fler förslag någon? ;-)

Trickbrewer sa...

Hmmm... om du konverterar till att göra en dubbel i grunden så kan du ju alltid kalla "Öltypen" Dubbelimperial Schnubbel (c;

En reflektion i största allmänhet är annars att en Imperial Schwipel borde vara en dubbelt så stark trippel dvs OG 1180 eller så...ska bli intressant...

Och vill man ha fler galna idéer så kan jag bjuda på följande:
- En röktrippel har aldrig gjorts heller va jag vet
- Ej heller en vitlöks eller rödbetsdito
- Eller varför inte göra en lakritstrippel

Förresten har ni klurat ut hur ni ska få plats med era barbyggen ännu? Hyrt tält eller...?

Putte sa...

Vad är det med ÅBB o rödbetor? Jobbar han på Önos eller??????