2009-06-09

Fredagsöl eller nästan i allafalll

Sitter man i en lite håla ca 40 minuter med bil utanför London behöver man underhålla sig själv. Snabbt och gjort efter dagens kurs en snabb tur ned till den lokala supermarket (Sainsbury´s) och titt på ölutbudet, INte värdens bästa men hittade denna udda fågel.







Badger´s Dandelion Flavored Organic Ale
Enligt etiketten är detta öl :"Dandelion has been treasured for centuries for its herbal qualities, and in this light, golden organic ale, it combines with floral hop notes to give a delightfully grassy hedgerow aroma,as well as adding a hint of sweetnes to balance the natural bitterness of the hops. A fine and dandy match with a rack of organic lamb."
Om det är någon som inte vet vad dandelion är fär någonting kan jag berätta att det är maskroser.
Detta är vad jag upplever när jag testar detta öl:
Doft:
Domineras av karamelligmalt doft toppat med lite gräsighet som jag härör till humlen Kan kanske komma från maskroserna också? Men om ajg inte vetat att det var maskroser i denna brygd hade jag aldrigt kunnat lista ut detta.
Smak:
Domineras först av karamellig maltighet men går sedan över till den lite blommig humleton, i denna humleblommighet finns någonting som jag skulle säga kommer från maskroserna mest för att jag aldrig känt någon liknande ton tidigare i öl.
Överlag:
En ganska ordinär brittisköl som varken med eller utan maskroser hamnar i mitten av skalan.

3 kommentarer:

the original Jonas sa...

Fredag? Javisst, du jobbar åt AF! med tvådagarsvecka blir det fredag idag.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Läste du fel och trodde att det var en Cantillon?

Kalle sa...

Snart så är det fredag då försöker vi igen...