2009-01-08

Vilket blir vårt nästa resmål?

Redan i Bryssel började vi att diskutera. Bröderna Andersson ska ju lära sig att brygga lager och Grodan Green-gänget kan behöva smaka på en lager som inte smakar och doftar av gröna ärtor, så kanske Prag? Fördelarna är att det är billigt, vackert, det finns god öl på trevliga ölstugor och flyget går från Skavsta. Nackdelarna att det egentligen bara finns två sorters öl, ljus eller mörk, båda goda men det kan kanske bli lite enahanda. Bryggerier i närområdet att besöka finns, men hur kul är det egentligen att kolla in ett industribryggeri även om de brygger världens godaste pilsner? U Flekus mer hantverksmässiga bryggeri är trevligare och ligger dessutom centralt. Dessutom finns möjligheten att få smaka på grillat grisknä eller njuta av ölost på Gyllene Tigern.Eller till Dublin för att dricka Stout? Fördelar. Trevlig stad med många pubar och bra stout, även om det egentligen är det lilla Porterhouse som ligger först vad det gäller smaker och nya grepp och inte det stora, numera utlandsägda Guinness. Även hit går det att flyga från Skavsta. Nackdelar då? Prisnivån känns hög för en svensk, och vill man se och smaka på några andra delar av Irland är avstånden ganska stora.Ett tredje alternativ kan vara London. Massor med pubar med rel ale från både stora bryggjättar och små mikrobryggerier. (Porterhouse har en pub vid Covent Garden) Prisläget är högre än Prag men lägre än Dublin, flyg från Skavsta förstås. Hur mycket som helst att hitta på både på dagtid och kvällstid, t ex det här.




Annars är det i början av augusti som den stora ölfestivalen äger rum. http://www.camra.org.uk/page.aspx?o=gbbf


Finns det fler alternativ som kan kännas rätt framöver? Kanske kan vi till och med hitta ett datum när Putte inte jobbar?






5 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag röstar på Prag.

Per-Erik sa...

Prag låter bra, framförallt för att jag aldrig varit där förut.

Har varit i London och Dublin förrut och ölutbudet är väl bättre än en genomsnittlig svensk pizzeria, men inte mycket mer än så.
Fast jag åkte inte till andra sidan stan för en öl heller.

Köpenhamn eller Berlin är kanske inga dumma alternativ heller.

Putte sa...

Jag är uppsagd så hur, var, när jag kommer att jobba i framtiden är just nu höljt i dunkel men jag åker gärna tillbaka till Prag som är en mysig stad med mkt god öl men även London lockar. Dublin imponerade inte på mig även om Guiness är gott.

Kalle sa...

JAg säger åså Prag!!

the original Jonas sa...

Prag i vår och London 4-8 augusti?