2009-01-14

2008 FGPB:s verksamhetsberättelse


Bryggeriet

Under förra året bryggdes 19 batcher i det egna bryggeriet samt 3 st gästbryggningar. Totalt blev det ca: 270 liter öl (vem drack upp all den?). Bryggeriet förbrukade knappt 100 kg malt.

Under sommaren byttes hela brygganlägningen ut mot en ny vacker och fantastisk Braumeister på 20l.


Öl
Under året har de belgiska öltyperna dominerat stort. 2 st för bryggeriet nya ölsorter bryggdes under året. En super saison och en 80 shilling. Utöver detta skapades också experiment bryggden Bragging Braggot en stout/braggot.


Tävlingar
FGPB ställde upp vid 4 tävlingar, Belgoträffen, SM, Sommarölsträffen och vid Vinterölsträffen. Både framgångar och fiaskon kan noteras. Ölet FGPB Dubbel förärades en bronspeng på Belgoträffen. Domarna beskrev ölet så här: 
En typriktig aptitretande dubbel med nougat och mandelmassetoner som för tankarna till ett smarrigt bakverk. 
Ölen som lämnats in till SM belönades med fina poäng. Det stora fiaskot var på sommarölsträffen då man hamnade på en delad sistaplats. Till och med efter vanligt vatten!!


Dommarverksamhet
Bryggeriets bryggmästare lånades ut till att döma klassen Ljuslager på SM och till Höstölsträffen med Ringwood tema.

Utfästelser för 2009
-Brygga minst tre ölstilar jag aldrig bryggt förut. Har redan bryggt en, en Biere de garde.

-Vinna minst 3 medaljer, var av minst en på SM.

-Komma över totalt 100 brygdersträcket. Ligger i dag på 75-85 st tror jag.


11 kommentarer:

Per-Erik sa...

Känner att jag nog måste få till mitt helautomatiserade bryggverk snart.

Jag har bryggt öl i måååånga år(dock med ett femårsuppehåll någonstans mellan 20-25 någon gång eftersom jag tog mitt arbete aldeles för seriöst då)
Men sällan mer än några öl om året.

Den verkliga frågan är: Vart gör du av all öl, för du häller väl inte ut den?

the original Jonas sa...

Oj, att utfästa något är riktigt seriöst. Vad händer om dina löften inte infrias? Kan vi vända oss till konsumentverket då? Någon sorts Golgatavandring antar jag att det blir......
Själv ger jag inga utfästelser, jag pratar istället om att mina ambitioner är..... Då kan man alltid klara sig undan ansvar om det inte blir så :-) Men en utfästelse, det är något helt annat!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

nja...jo..men..alltså.. en hel del åker faktiskt ner i avloppet. En del som blir snejäst, endel som blir infekterat i kegg och en del som inte blir tillräckligt bra/spännande för att spara. Man måste ju göra plats för nya tappra försök ;-)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Funderar du på att ställa upp i kommunalvalet också, Jonas?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Om jag misslyckas kommer ni att se mig bli manglad och kastad i soptunnan av självaste Sverker.

Kalle sa...

Bra Bror!!

Att Fega som Jonas det håller inte!

ADK´s kommer strax med sin årsredovisning.

the original Jonas sa...

Snacka går ju, men till slut är det resultatet som räknas.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ja men Jonas det är ju det vi säger, att det är fegt att räkna segrarna först efter man har vunnit dem. Man kan inte leva på trygghet allena.

the original Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
the original Jonas sa...

Att utlova en massa och sen inte stå för det, det är väl det som politiker gör? Eller reklambranschen. Efter SM kan det bli en långdragen svekdebatt från besvikna bloggläsare :-)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jaha så du tycker att jag brygger dålig öl och inte kommer att lyckas, hm... Tack för den ;-)