2008-01-29

FGPB utvidgar verksamheten med en bisyssla

För snart ett halvår sedan fick jag smaka ett mycket gott hemjäst Riesling vin, vällagrat och med fina petroleum toner av Peter H. Det skulle visa sig att det inte alls var ett Rieslingvin vi hade fått i glasen, utan att det vara mjöd. Sen dess har jag gått och sneglat på honungshyllan i min ICA butik. 

Mjöd har mycket lite att med öl att göra, faktum är att det har mer med vintillverkning att göra än bryggning. Att jäsa mjöd är enkelt allt som behövs är honung, jäst och vatten. Mjöd jästen är ganska trög av sig så jag valde att göra en förkultur i flera steg. 

Steg 1:Dry Mead Jäst (Vintners choice 3632) 100g honung och 0,5l vatten
Steg 2: Förkulturen tillsätts efter 2-3 dagar till 1kg honung och 5l vatten
Steg 3: efter ytterligare 3-4 dagar tillsättes 5 kg honung och 15l vatten

Mjödmusten (honungen och vattnet) kokas upp innan den tillsätts för att minska risken för infektion. Jag är inte helt säker på att det behövs. 

Eftersom att honung är godis för jäst så måste någon form av jässtopp tillsättas för att inte mjöden ska jäsa ut för mycket. Hela kalaset slutade på 1088 

Fortsättning följer....

Bra länk till den som vill lära sig mer om mjöd. www.mjodhamnen.se


5 kommentarer:

Kalle sa...

Perfa...
Jag har satt min mjödjäst på odling....

Anonym sa...

Jag har också gjort mjöd någon gång, men då kört med belgian abbey eller us56 jäst. Båda har sina poänger.
Inga jästtillsatser eller något, bara ljumat honumgen lite till 50-70 grader, aldrig kokat den.
Har blitt bra alla gånger, men andra som försökt har fått jäst som kroknat och krävt jästnäring för att komma igång.
Alla min mjöd har varit riktigt torra.

Tilsätt kvalitetshonungen efter det att jäsningen är nästan klar så får den honungens doft och smak styra slutprodukten.

/pere

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Tack för tipset. Jag kommer att med största sannolikhet att avstå att tillsätta någon honung på slutet eftersom jag tycker att det är honung smaken är lätt kvalmigt.

Kalle sa...

har du tänkt att tillsätta någon form av jästnäring, verkar vara ganska vanligt när man tittar runt på nätet.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jag har chansat på att det inte ska behövas men om jäsningen avstannar så kommer jag nog att köpa lite.