2007-11-03

Oud Bruin

Bryggmästare Putte på Rågsveds BB meddelar att han efter diskusioner och recept bollande med Bryggmästaren på Abbey de Kocks äntligen fått tummen ur och bryggt sin första Oud Bruin. Receptet blev följande:

Recipe: Puttebaund Brewer: Patrik Lekberg Style: Oud Bruin (Flemish Brown Ale)
Batch Size: 44,00 L LEstimated OG: 1,056 SGEstimated Color: 36,0 EBCEstimated IBU: 23,3 IBUBrewhouse Efficiency: 77,00 % Boil Time: 90 Minutes

8,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 79,21 %
0,50 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 4,95 %
0,40 kg Pale Chocolate Malt (500,0 EBC) Grain 3,96 %
0,20 kg Acid Malt (5,9 EBC) Grain 1,98 %
100,00 gm Northern Brewer [4,80 %] (60 min) Hops 23,3 IBU
3,00 tsp Calcium Chloride (Mash 120,0 min)
1,00 kg Candi Sugar, Amber (147,8 EBC) Sugar 9,90 %
4 Pkgs Fermentis Safbrew S-33 (Fermentis #S-33) Yeast-Ale
1 Pkgs Roselare Belgian Blend (Wyeast Labs #3763)Yeast-Ale

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out Step Temp 120 min MashIn 66,0 C

Nu återstår att vänta på resultatet och om Bryggmästaren på Abbey de Kocks verkligen hade något att tillföra.

4 kommentarer:

Kalle sa...

Abbey de Kocks bryggmästare oroar sig inte direkt för att hans namn ska dras i smutsen. "Jag har jobbat med dessa jäster tidigare och blir det inte bra är det snarar problem hos bryggaren som ställer till det"... Lycka till nu Rågsved, vi ser fram emot ett smakprov.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Funderar du på att eftersöta något? Alltså med något oförjäsbart socker.

Putte sa...

Tänkte nog provsmaka först o se hur det verkar.

Kalle sa...

Kan bli svårt också, misstänker att Roseller-blenden innehåller ett och annat sockerätande bakterie, om inte annat är jag nästa hundra på brettosar, vilket i min värld äter det mesta i sockerväg. Att pastorisera och sedan söta och kolsyra verkar lite jobbigt... :) Tjonga i mycket ek i stället det ger ju en ganska påtaglig sötma tycker jag...
Glöm inte heller att lagring är A och O i denna stil.